اقتصادنیوز بررسی کرد:

چرا دولت بودجه سایه تدوین کرده است؟/پیام دولت چیست؟

کدخبر: ۱۱۵۵۳۶
سخنگوی دولت از تدوین بودجه سایه در دولت خبر داده است، بودجه‌ای که تا پیش از این کارکردش مقابله با تحریم‌ها بود و بعد از بیانیه تفاهم لوزان، گویا قرار است نحوه هزینه منابع آزاد شده را نشان دهد.
چرا دولت بودجه سایه تدوین کرده است؟/پیام دولت چیست؟
مرضیه محمودی:

سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود که سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد از تدوین بودجه سایه در دولت خبر داده و گفته بود‌: با توجه به موضوع مذاکرات و این که اگر شاهد لغو تحریم‌ها باشیم منابع بیشتری در اختیار خواهیم داشت، بودجه سایه‌ای در نظر گرفته شده تا ما بتوانیم به نحو شایسته از منابع استفاده کنیم.

به گفته محمد باقر نوبخت بودجه سایه‌ای در نظر گرفته شده است که در صورت لغو تحریم‌ها و آزاد شدن منابع بلوکه شده، دولت منابع به دست آمده را چگونه هزینه کند. این اولین باری است که دولتی‌ها هدف از تدوین بودجه سایه را چگونگی هزینه کرد منابع اضافه بر بودجه فعلی عنوان می‌کنند. پیش از این هم بارها موضوع تدوین بودجه‌هایی به موازات بودجه عمومی عنوان شده بود. بودجه‌هایی که دولت خبر تدوین آن را بارها اعلام کرده بود. اما در تمام این موارد هدف تدوین بودجه‌ای که اگر منابع نفتی در اثر کاهش قیمت نفت، با کسری مواجه می‌شد دولت سناریوهای جایگزینی برای اداره منابع آب رفته خود داشته باشد. اگرچه عنوان آن را سناریوهای نفتی می‌گذاشتند و نه بودجه سایه و هدف آن هم برنامه‌ریزی برای کسری منابع بود و نه نحوه هزینه کرد مازاد آن.

در دولت قبل هم موضوع تدوین بودجه سایه عنوان شده بود. دی ماه سال 90 که مهلت قانونی دولت دهم برای ارائه لایحه بودجه به مجلس گذشته بود، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد وقت از مجلس فرصت خواسته بود تا در کنار تدوین لایجه بودجه سالانه کشور بودجه سایه‌ای هم تدوین کند. بودجه‌ای که به گفته شمس‌الدین حسینی قرار بود تدوین شود تا « بتواند در کنار بودجه جاری در مقابله با تحریم‌های اقتصادی مثمر ثمر باشد.» اما دولت دهم هرگز چنین بودجه‌ای را به مجلس ارائه نکرد.

به گزارش اقتصادنیوز، اما نکته قابل تامل تفاوت در کارکرد بودجه سایه در دو دولت و حتی بعد از بیانیه تفاهم لوزان است. تا پیش از تدوین این بیانیه دولتمردان و از آن جمله وزیر اقتصاد بارها تاکید کرده بودند برای مواجهه با شرایط خاص اقتصادی در سال 94 سناریوهایی را تدوین خواهند کرد که اگر قیمت نفت کاهش یافت یا تحریم‌ها ادامه یافت چه راهکارهایی به کار بندند و چه منابعی را چگونه به کار بگیرند. اما بعد از بیانیه لوزان، ادبیات و کارکرد این بودجه تغییر کرده و به جای آنکه بودجه‌ای برای ساماندهی کسری بودجه باشد قرار است نشان دهد منابعی که از محل لغو تحریم‌ها آزاد می‌شود را چگونه هزینه کنند.

به نظر می‌رسد انتقادات گسترده کارشناسان به اتلاف منابع بسیار زیاد نفتی در دولت نهم و دهم دولت جدید را بر آن داشته که برنامه‌ای برای جلوگیری از هدر رفت منابعی که ممکن است در صورت رفع تحریم‌ها حاصل شود، تدوین کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید