در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد:

آخرین وضعیت سوئیفت در بانک‌های ایرانی

کدخبر: ۱۱۵۷۵۵
در پی برخی تحریم‌ها، سوئیفت برای بانک‌های تحریم‌ شده ایرانی ممنوع بوده اما در چند روز گذشته برخی اخبار حاکی از مذاکره برخی از بانک‌های خصوصی کشور با سوئیفت بوده که در آخرین خبر اعلام شده بانک حکمت ایرانیان دارای سوئیفت است. 
آخرین وضعیت سوئیفت در بانک‌های ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز، سوئیفت امکانی در راستای ایجاد ارتباط بین بانکی است که همچون کانال یا خط تلفن عمل می‌کند و این امکان در حال حاضر برای بانک‌های غیرتحریمی ایران باز بوده و سوئیفت تنها محدودیتی برای بانک‌های تحریم شده ایران قرار داده است.

در این رابطه مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: سوئیفت تنها برای بانک‌های تحریم شده ممنوع است و برای بانک‌های غیرتحریمی سوئیفت دایر است، سوئیفت به ایران ممنوع نشده بلکه سوئیفت برای بانک‌های تحریمی ممنوع شده است.

احمد حاتمی‌یزد در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: سوئیفت مسئله اصلی را حل نمی‌کند، سوئیفت همچون کانال یا خط ارتباطی تلفن برای ارتباط بین بانک‌ها است و این در حالی است که بانک‌های خارجی حاضر به همکاری با بانک‌های داخلی نیستند.

او ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی که تمام پول دولت و بودجه کشور را در اختیار دارد، نمی‌تواند نزد یک کشور خارجی گشایش حساب انجام دهد، تا درآمدهای خود را در نزد آن حساب قرار دهد. به طور کلی می‌توان گفت اجازه سپرده‌گذاری پول در نزد بانک‌های خارجی برای بانک‌های ایرانی ممنوع است.

این کار‌شناس پولی و بانکی خاطرنشان کرد: قبل از ورود سوئیفت به کشور نیز کارهای بانکی به خوبی انجام می‌شد و مشکلی وجود نداشت و در حال حاضر نیز بدون سوئیفت می‌توان کار را انجام داد، اما باید تاکید داشت که تحریم‌های بین الملی مشکل اصلی بانک‌ها و فعالیت‌ها آنها است.

حاتمی یزد در پایان تاکید کرد: مشکل اصلی اصلا سوئیفت نیست و نباید به دنبال مسائلی این‌چنینی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید