بنیانگذار بانک اقتصادنوین در گفت‌وگو با اقتصادنیوز

نمی‌توان گفت بازار پول کاملاً انحصاری است/تسهیلات نان نیست که صف ایجاد کند

کدخبر: ۱۱۶۶۳۲
بنیانگذار بانک اقتصادنوین معتقد است: نمی‌توان گفت بازار پول کاملاً انحصاری است. اصولاً استفاده از لفظ انحصار در این مبحث درست نیست.
نمی‌توان گفت بازار پول کاملاً انحصاری است/تسهیلات نان نیست که صف ایجاد کند
محمد صدرهاشمی‌نژاد در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز پیرامون انتقاد به بانک‌ها بر سر انحصار چندجانبه بانک‌ها اظهارکرد: اصولاً استفاده از لفظ انحصار در این مبحث درست نیست، بلکه باید جزییات یک مقوله همچون بازار پول را مورد بررسی قرار داد که یکی از موارد قابل ارزیابی در آن ارائه تسهیلات به متقاضیان پول توسط بانک‌هاست. می‌توان گفت این بخش از بازار تقریباً انحصاری است، زیرا دریافت یک وام برای تامین سرمایه در گردش یک بنگاه اقتصادی یا تولیدی کوچک زحمت بسیاری دارد.

او ادامه داد:  دریافت این تسهیلات همراه با نرخ‌های بسیار بالایی است. در شرایط فعلی نمی‌توان صنعتی را پیدا کرد که حدود 30 درصد سود از قبل آن عاید سرمایه‌گذار شود تا بازپرداخت بانک را انجام دهد. اما شرکت‌های بزرگ دولتی که آنچنان سودآور نیستند، به راحتی و بدون هیچ‌گونه زحمتی و تنها با حمایت و دستور دولت میلیاردها تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد:  در واقع دریافت تسهیلات از سوی شرکت‌های بزرگ دولتی تا حدودی به اجبار است؛ زیرا عدم دریافت تسهیلات آنها را با ورشکستگی مواجه خواهد کرد. نسبت دریافت تسهیلات از سوی بخش خصوصی به بخش دولتی و خصولتی بسیار کمتر از یک درصد و در حدود یک‌هزارم است که این می‌تواند نشانی از انحصار در مقوله دریافت تسهیلات در بازار پول باشد.

بنیانگذار بانک اقتصادنوین، با تاکید بر این که ادعای تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت تسهیلات، غیرمنطقی است، خاطرنشان کرد: صف در جایی ایجاد می‌شود که کالایی تولید و عرضه شود، اما تسهیلات را نمی‌توان با کالاها مقایسه کرد. صف، تنها در تسهیلاتی چون وام ازدواج ایجاد می‌شود که آن هم در واقع تسهیلات نیست. زیرا ارائه تسهیلات برای کارهایی انجام می‌شود که در بخش مولد اقتصاد انجام می‌شود. 

او در رابطه با وظایف بانک‌ها گفت: چارچوب وظایف بانک‌ها، جمع‌آوری منابع خرد و ارائه آنها به کارهای تولیدی و غیرمصرفی همچون صنعت و تجارت است.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید