با دشوارتر شدن وضع اقتصاد ونزوئلا مطرح شد

سرنوشت مبهم وام‌های میلیارد دلاری چین به ونزوئلا

کدخبر: ۱۲۰۵۳۱
توسعه اقتصادی چین طی دودهه اخیر، عطش این کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی را فروننشانده؛ به‌طوری‌که با اعطای وام به کشورهای دارای ذخایر انرژی، علاوه بر افزایش درآمدهای خود قصد دارد خیال خود را نیز از دسترسی به منابع طبیعی راحت کند، اما به‌نظر می‌رسد این نسخه چین دست‌کم در سرمایه‌گذاری روی ونزوئلا جواب نداده‌است.
سرنوشت مبهم وام‌های میلیارد دلاری چین به ونزوئلا

به گزارش اقتصادنیوز، با توسعه سریع اقتصاد چین طی دو دهه اخیر، حجم پول تخصیصی این کشور به وام‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی نیز افزایش یافت تا بدین‌ترتیب بتواند منابع طبیعی حیاتی خود را کسب کند. حال به‌نظر می‌رسد که در یکی از همین سرمایه‌گذاری‌های چین علایم کج‌روی دیده می‌شود.

به‌گزارش اینترنشنال بیزنس‌تایمز، بانک دولتی توسعه چین که مبلغ 37 میلیارد دلار به دولت ونزوئلا وام پرداخت کرده، حالا با تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ونزوئلا، شاهد تزلزل سرمایه‌گذاری خود است. این وام قرار بود منجر به تامین میلیون‌ها بشکه نفت برای چین شود، اما حالا به‌نظر می‌رسد که ونزوئلا نه تنها قادر به بازپرداخت این وام نیست، بلکه در ایفای تعهدات نفتی خود نیز ناکام مانده‌است.

وال‌استریت‌ژورنال، طی ماه‌های اخیر گزارش داده که چین موعد سررسید این وام را افزایش داده و شرایط بازپرداخت آن را نیز تسهیل کرده‌ تا ونزوئلا طی این شرایط بتواند علاوه‌بر اینکه نفت کمتر از توافقنامه را به چین ارسال می‌کند، بدهی‌اش را نیز به پول ملی خود یعنی بولیوار پرداخت کند. در ماه ژانویه، چین با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در ونزوئلا موافقت کرد تا به اقتصاد این کشور کمک کند از بحران ناشی از کاهش قیمت نفت خارج شود. پکن همچنین از سال 2007 میلادی تاکنون، 50 میلیارد دلار اعتبار به ونزوئلا تخصیص داده که بخش اعظم این اعتبارات در ازای تبادلات نفتی بوده است.

ونزوئلا روزانه 600 هزار بشکه نفت به چین صادر می‌کند که حدود نیمی از آن برای بازپرداخت بدهی‌های ونزوئلا به چین است. اطلاعات منتشر شده ازسوی وزارت نفت ونزوئلا نشان می‌دهد قیمت نفت صادراتی این کشور از سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و از بشکه‌ای 97 دلار در سال 2014 به بشکه‌ای حدود 50 دلار در ماه آوریل 2015 رسیده‌است.

ونزوئلا همچنین طی ماه‌های اخیر شاهد افت ارزش پول داخلی خود بوده و این کشور علاوه براین، می‌بایست با کاهش گسترده کالاهای اولیه که بسیار جدی شده دست و پنجه نرم کند؛ وسعت بحران کالاهای اساسی در ونزوئلا به‌حدی است که این کشور مجبور شده در اوایل سال جاری در ازای صادرات نفت، از ترینیداد و توباگو، دستمال کاغذی وارد کند.

چین علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین، به شکل وسیعی روی قراردادهای منابع طبیعی در آسیا و آفریقا متمرکز شده‌ که این حجم وسیع سرمایه‌گذاری چین برای بلعیدن منابع طبیعی در آفریقا و آسیا اعتراض بسیاری از سیاستمداران جهان را نیز به‌همراه داشته‌است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید