یک فعال صنعت IT به اقتصادنیوز پاسخ داد:

صنعت IT در دوره پساتحریم چه شکلی خواهد شد؟

کدخبر: ۱۲۳۴۵۸
یک فعال صنعت IT معتقد است: به سرمایه‌گذاران خارجی تنها به عنوان آورنده منابع مالی ننگریم بلکه از آنها بیشتر به عنوان وسیله‌ای برای رشد و بهبود دانش فنی و اکوسیستم بهره بگیریم.
صنعت IT در دوره پساتحریم چه شکلی خواهد شد؟

علی فیاض‌بخش در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره وضعیت صنعت IT در دوران پساتحریم اظهارکرد: در دوران پساتحریم باید یکسری زیرساخت‌ها از قبیل پهنای‌باند، بحث‌های رگولاتوری و قانون‌گذاری،‌‌ تسهیلات (از نظر تشکیل‌دهنده در امر ترفیع برای ایجاد کسب‌وکار) و... توسط دولت صورت گیرد و این مسائل هرچه زودتر باید بررسی شود و باید قانون‌گذاری آنها هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت نوردنا گفت: در کنار این بحث‌های زیرساختی باید بخش‌های خصوصی نیز، برای تسهیل ارتباطات بین‌المللی اقدام کنند و به واسطه بهره بردن از دانش فنی و اکوسیستم کشورهای خارجی، در این حوزه کسب‌وکار ایجاد کنند. همچنین محیط اجتماعی مناسبی که برای این کسب‌وکارها مناسب باشد در ایران اتفاق بیفتد.

فیاض‌بخش گفت: ایران، سومین کشور از نظر خروجی مهندسان در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، یعنی بعد از کشورهای آمریکا و روسیه بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسان را دارا است. با این حال به‌رغم وجود تعداد بالای فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌ها، مهندسان آن به دلیل مراوده نداشتن با کشورهای دیگر نتوانسته‌اند در زمینه IT و ICT، کسب‌وکار مناسبی که نیازهای مردم را مرتفع کند، ایجاد کنند که این بزرگترین چالش در این حوزه است و مانع از رشد در این زمینه شده است.

این فعال صنعت IT ادامه داد:  شرکت‌ها و مسوولان در این زمینه باید به این موضوع بیشتر رسیدگی و کمک کنند تا هرچه زودتر ارتباط با بیرون از کشور صورت گیرد. آنها با تامین منابع مالی و اعزام نیروهای‌‌شان برای آموزش به کشور روسیه می‌توانند در این امر دخیل باشند تا بتوانند از دل دانش فنی که از کشورهای دیگر برمی‌گیرند، کسب‌وکار هم ایجاد کنند. همچنین در صورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران تنها نباید به آنها به عنوان یک تامین‌کننده منابع مالی نگاه کرد بلکه باید بیشتر بر دانش فنی که آنها ارائه می‌دهند امیدوار بود. 

به گفته او،  به طور کلی باید یک محیط خلاقانه‌ای برای رشد فضاهای کسب‌وکار صورت پذیرد تا فرهنگ اجتماعی آن زودتر در کشور جا بیفتد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید