اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

کاهش شدید واردات خودرو در 6 ماه نخست امسال/ واردات خودرو هم به رکود پیوست

کدخبر: ۱۲۸۹۱۷
با ورود بازار خودرهای ساخت داخل به رکود، بازار خودروهای وارداتی نیز با کمبود تقاضا مواجه شده به طوری که در شش ماه نخست امسال تعداد خودروهای وارداتی به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
کاهش شدید واردات خودرو در 6 ماه نخست امسال/ واردات خودرو هم به رکود پیوست

به گزار اقتصادنیوز در حالیکه برخی برند‌ها معتبر این روزها سعی دارند دفاتر و نمایندگی‌های خود را در ایران به طور رسمی افتتاح کنند، بررسی کارنامه واردات خودرو در شش ماه نخست امسال حاکی از کاهش 57 درصدی واردات خودرو از نظر تعداد و 48 درصدی از نظر تعداد دارد.

برآوردهای صورت گرفته از حجم تقاضا برای خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که سالانه به طور متوسط 50 هزار دستگاه انواع خودرو سواری مورد نیاز است که این میزان واردات در سال 92 و 93 با جهش بالایی مواجه شد.

بر اساس اعلام گمرک در سال 92 در سایه تحریم‌ها 78 هزار دستگاه خودرو سواری وارد کشور شد که این تعداد در سال 93 با توجه به کاهش قیمت نفت و پایین آمدن میزان درآمدهای ارزی کشور به 102 هزار دستگاه افزایش یافت.

حال در 6 ماه ابتدای سال جاری 20هزار و 886 خودرو به‌ارزش 496میلیون و 942هزار دلار معادل روزانه بیش از 112 خودرو به کشور وارد شده است.

به عبارت دیگر در 6ماهه ابتدایی سال جاری ارزش این تعداد خودرو وارداتی  496 میلیون و 942 هزار دلار بوده که این رقم از لحاظ تعداد 57 درصد، از نظر ارزش 48 درصد و از لحاظ وزنی 53 درصد کاهش داشته است.

در شهریور ماه سال جاری نیز روند کاهش واردات خودروی وارداتی ادامه داشته است، به‌طوری که در این ماه 3هزار و 30 خودرو با وزن 5هزار و 31 تن معادل 74 میلیون و 825 هزار دلار به کشور وارد شده است.

آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، بر اساس آمار منتشر شده گمرک، کاهش واردات خودرو در شهریور ماه 70 درصد از لحاظ تعدادی، 67 درصد از لحاظ وزنی و 62 درصد از لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

بنا بر این گزارش، در شهریور ماه سال جاری با وجود اینکه میزان واردات خودرو 70 درصد کاهش یافته است در این 31 روز، 3هزار و 30 خودرو معادل روزانه 98 خودرو به کشور وارد شده است.
به گزارش اقتصادنیوز در بخش خودروهای داخلی نیز خودروسازان کشور با کاهش شدید تولید مواجه شده‌اند به طوری‌که تولید انواع خودرو سواری در شهریور ماه امسال نسبت ماه مشابه سال گذشته، 44 درصد کاهش نشان می دهد.

 بر این اساس در شهریور ماه سال گذشته 97 هزار دستگاه خودرو سواری به تولید رسیده که این تعداد در شهریور ماه امسال به 54 هزار و 500 دستگاه رسیده است.این آمار نشان می‌دهد که خودروسازان کشور در شهریور ماه گذشته روزانه 3 هزار دستگاه خودرو به تولید می‌رساندند که در شهریور امسال این تعداد به یک هزار و 700 دستگاه در روز رسیده است.

بر اساس آمار تولید خودرو در 6 ماه نخست امسال، تولید خودرو سورای در مجموع 4 درصد رشد داشته که با توجه به کاهش تولید در شهریور و احتمال ادامه دار بودن این روند کاهشی به نظر می‌رسد در ماه آینده رشد تولید خودرو سواری در هفت ماه امسال نسبت به هفت ماه سال گذشته منفی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید