دپوی ماهانه 10 هزار تن مرغ/چرا ایران نمی‌تواند مرغ‌های مازادش را صادر کند؟

کدخبر: ۱۲۹۸۴۳
به گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ماهانه بین 25 تا 30 هزار تن مرغ مازاد وجود دارد که فقط 10 هزار تن آن توسط شرکت پشتیبانی از امور دام خریداری می‌شود.
دپوی ماهانه 10 هزار تن مرغ/چرا ایران نمی‌تواند مرغ‌های مازادش را صادر کند؟

محمد یوسفی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: اکنون بار دیگر مرغ ارزان شده و عرضه نسبت به تقاضا پیشی گرفته است و بار دیگر وقت آن فرا رسیده  که سازمان پشتیبانی از امور دام مرغ مازاد بازار را بخرد و در زمان‌های مورد نیاز مانند عید نوروز و ماه رمضان به بازار تزریق کند.

او درباره زمان انقضای مرغ‌های دپو شده گفت: از زمانی که مرغ دپو می‌شود تا زمانی که باید به بازار عرضه شود، یک سال زمان وجود دارد، سازمان پشتیبانی امور دام می‌تواند در این یک سال محصولات دپو شده را به بازار وارد کرده و به‌فروش برساند.

یوسفی ادامه داد: اکنون ماهانه بین 25 تا 30 هزار تن مرغ مازاد داریم که فقط 10 هزار تن آن توسط شرکت پشتیبانی از امور دام خریداری می‌شود. این در حالی است که این میزان باید 25 هزار تن خریداری و دپو شود تا بازار مرغ به تعادل برسد.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، همچنین بیان کرد: اکنون قیمت مرغ پایین‌تر از هزینه تولید آن است و تولیدکننده ضرر می‌کند. البته در چنین شرایطی وقتی مرغ ارزان می‌شود مصرف‌کننده می‌تواند میزان بیشتری از مرغ را در سبد هزینه خانوار خود بگنجاند ولی وقتی تولید کننده در این جریان ضرر کند، ورشکست شده و در مواردی ممکن است از چرخه تولید حذف شود و با حذف تولیدکننده بار دیگر تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

او درباره صادرات مرغ ایران، گفت: اکنون صادرات مرغ ایران به عراق و افغانستان انجام می‌شود ولی در نظر بگیرید که ایران توان رقابتی درباره صادرات مرغ ندارد و فقط زمانی می‌تواند صادرات مرغ انجام دهد که بازار در وضعیت تعادلی نباشد و مرغ با قیمتی ارزان‌تر از هزینه تمام شده‌اش به‌فروش برسد.

یوسفی گفت: همه اینها به این دلیل رخ می‌دهد که هزینه تمام شده مرغ در ایران بالاست. وقتی هزینه تولید در کشور بالا باشد، طبعا قیمت تمام شده مرغ نیز افزایش یافته و توان رقابت با کشورهای دیگری که مرغ را با هزینه ارزان تولید می‌کنند نخواهیم داشت. اکنون کشورهایی مانند برزیل، ترکیه، اوکراین و... که صادرکننده عمده مرغ به حساب می‌آیند، مرغ را با قیمت بسیار پایینی تولید می‌کنند که به آنها امکان رقابت در صادرات را می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید