در گفت‌وگو با یک کارشناس مطرح شد:

احتیاط در کمک‌خواهی بانک مرکزی از نیروی انتظامی در بازار ارز

کدخبر: ۱۳۳۰۱۳
یک کارشناس بازار پولی و مالی درباره حضور نیروی انتظامی در بازار ارز گفت:باید احتیاط شود تا مسیر کمک خواهی بانک مرکزی از نیروی انتظامی از مسیر تعریف شده اولیه خود خارج نشود تا نرخ ارز در پی تاثیرات روانی به یکباره گران نشود.
احتیاط در کمک‌خواهی بانک مرکزی از نیروی انتظامی در بازار ارز

کاظم دوست حسینی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: در هر بازاری به ویژه بازار ارز باید به این اصل که فعالیت در یک کانال شناخته شده انجام شود، اعتقاد داشت.

وی ادامه داد: باید در فعالیت‌های اقتصادی از فعالیت کانال‌های غیررسمی جلوگیری شود که حضور دلالان بدون شناسنامه که هیچ‌گونه نظارت اقتصادی و اجتماعی بر آنها نیست، مصداق فعالیت‌های غیررسمی بوده و باید با آنها برخورد شود، البته نحوه برخورد بسیار مهم است.

او گفت: اگر در صرافی‌های مجاز و شعب مختلف بانک‌ها خدمات و تسهیلات ارزی به درستی در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت هیچ‌گاه بازار دلالی و سوداگری در بازار ارز ایجاد نمی‌شد و در شرایط فعلی که از دل بازار ناقص ارز ایجاد شده بازار دلالی ارز رشد قابل توجهی داشته است.

دوست حسینی تاکید کرد:دلالان در بازار ناقص ارز با ایجاد جو روانی می‌توانند شرایط و روند بازار و قیمت ارز را دستخوش تغییر کنند، که در این زمینه بانک مرکزی باید از ابزارهای خود برای جلوگیری از فعالیت دلالان و عدم توازن بازار استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر منابع بانک مرکزی جوابگوی نیاز بازار ارز باشد، دلالان نمی‌توانند کاری صورت دهند، افزود: اگر مردم و فعالان بازار به این سمت حرکت کنند که حتما در معاملات خود فاکتور رسمی دارای جایگاه خاصی باشد، رفته رفته دلالی از بازار ارز رخت خواهد بست و از سوی دیگر نیاز است تا آگاهی مردم نسبت به معاملات بازار ارز را افزایش دهند.

این کارشناس بازار پولی و مالی یادآور شد: اصل کار اخیر بانک مرکزی مبنی بر استفاده از امکانات نیروی انتظامی در بازار ارز خوب است و باید در بازارهای دیگر از معاملات کنار خیابان که سوداگری و دلالی در آنها وجود دارد جلوگیری شود.

او خاطرنشان کرد: بازار ارز در ایران در کنار مولفه‌های اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تا حدودی تابع شرایط روانی بازار است، از این رو باید احتیاط شود تا مسیر کمک خواهی بانک مرکزی از نیروی انتظامی از مسیر تعریف شده اولیه خود خارج نشود تا نرخ ارز در پی تاثیرات روانی به یکباره گران نشود.

دوست حسینی در پاسخ به این سوال که آیا حضور نیروی انتظامی و کمک خواهی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز ارتباطی با اعلام تک نرخی شدن ارز دارد و آیا می‌توان این دو موضوع را به یکدیگر ارتباط داد، بیان کرد: تک نرخی شدن ارز و استفاده بانک مرکزی از ابزارهای دستگاه‌های دیگر ارتباطی با یکدیگر ندارد و کمک خواهی بانک مرکزی تنها برای آن است تا قسمتی از بانک غیرمتشکل پولی سروسامان خاصی به خود بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید