سقوط نفت به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر/برنت زیر 33 دلار معامله شد

کدخبر: ۱۳۴۶۷۲
در پی افت ارزش یوان و توقف معاملات در بازار سهام چین و همچنین به بالاترین حد رسیدن عرضه بیش از تقاضا، نفت با ادامه دادن به روند نزولی خود، رکورد ضعیف جدیدی در 11 سال اخیر از خود به جای گذاشت.
سقوط نفت به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر/برنت زیر 33 دلار معامله شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، شتابگیری افت ارزش یوان در روز پنجشنبه، موجب آشفتگی بازار سهام شد. این در حالی بود که سرمایه‌گذاران نگران این هستند که این غول آسیایی به جنگ معاملات مجازی روی آورد. برای دومین بار در این هفته معاملات در بازار سهام چین برای ادامه روز به حالت تعلیق در آمد و قانونگذاران بورس چین با صدور قوانینی برای محدود کردن فروش سهام به مداخله در معاملات اقدام کردند.
 
به دنبال ضعف در بازارهای مالی، شاخص جهانی برنت با افتی سه درصدی به 32 دلار  و 90 سنت به ازای هر بشکه رسید که کمترین سطح آن از آوریل 2004 بوده است.

مایکل مک‌کارتی، تحلیلگر ارشد بازار در سیدنی اعلام کرد: « در حالی که بازار نفت روزانه یک میلیون بشکه در روز بیش از تقاضا تولید می‌کند، از طرف عرضه پاسخ منطقی به این موضوع دیده نمی‌شود و این باعث فشار بیشتر روی قیمت می‌شود. »
 
قیمت جهانی نفت از اواسط سال 2014 افتی 70 درصدی را تجربه کرد که ناشی از تولید نزدیک به رکورد تولیدکنندگان اصلی نظیر اوپک، روسیه و آمریکای شمالی بوده است. ضعف تقاضا به ویژه در آسیا در حال تشدید مشکلات بازار نفت است. چین دومین مصرف کننده نفت دنیا در حال مشاهده کندترین رشد اقتصادی خود است.  

مک کارتی افزود: «اقتصاد چین در ماه دسامبر به شدت تضعیف شده و کندشدن سریع دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر نگرانی‌های بازار افزوده است. »

بازارهای مالی نگران هستند که افت ارزش سریع یوان شدت بیشتری بگیرد که بدان معناست که اقتصاد چین ضعیف‌تر از حد تصور است. 
با توجه به ریزش اقتصاد جهانی به محوریت کندی اقتصاد چین، تحلیلگران معتقدند چشم انداز قیمت نفت در سال آینده نیز بسیار ارزان‌تر از سال جاری باشد.

ویرندرا چاوهان، تحلیلگر انرژی‌اسپکتز در سنگاپور اعلام کرد: «ما تصور می‌کنیم که بشکه‌ای 30 دلار قیمت کف باشد، ولی هر چیزی در بازار ممکن است اتفاق بیفتد. » در آمریکا، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با افتی 3 درصدی به 32 دلار و 77 سنت ( کمترین قیمت خود از سال 2009) رسید.
 
تحلیلگران معتقدند که رشد ذخایر نفتی آمریکا دلیل اصلی افت قیمت WTI بوده است. مک کارتی اعلام کرد: « ارقام موجودی آمریکا نشان می‌دهد که تولیدات و فراورده‌های نفتی 16 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که نرخ تولید هنوز پایدار نشده است.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید