مرتضی ایمانی‌راد

10 توصیه مهم به فعالان بازارهای جهانی

کدخبر: ۱۳۴۷۶۵
.
10 توصیه مهم به فعالان بازارهای جهانی

دوستانى كه در بازارهاى بين المللى فعاليت دارند و يا در بازار سكه آتى در ايران فعال هستند مواردى است كه بهتر است در نظر گرفته شود تا موجب زيان سنگين سرمايه گذاران نشود.

اول اينكه بازارهاى مالى جهان با نوسان عجيبى در هفته اول سال نو را شروع كرد. اين حركت شتاب آلود هر چند كه نشان دهنده هيجانات ابتداى سال است ولى در عين حال نشان مى دهد كه اقتصاد جهان در سال ٢٠١٦ همراه با نوسانات بالايى خواهد بود.

دوم : در بازارهاى جهانى در سال ٢٠١٦ پيش بينى يك اصلاح جدى در بازارهاى بورس مى شود كه زمزمه هاى آن را در هفته اول در بازار چين ديديد. اين نوسانات ادامه خواهد داشت .

سوم : بازارهاى جهانى نشان دادند كه در همين يك هفته چقدر شكننده و ناپايدارند. اين مطلب را در مصاحبه با خبر آنلاين مطرح كرده ام و به نظرم ثباتى كه به ظاهر به نظر مي‌رسد ، بازارهاى جهانى فاقد آن هستند. افزايش قيمت طلا در بازارهاى جهانى نشاندهنده اين شكنندگى است .

چهارم : روند تضعيف پولهاى كالا پايه رو به افزايش است . طبيعى است كه قيمت مواد اوليه هم رو به كاهش است . نفت هم همانطور كه ميبينيد هر روز كاهش پيدا ميكند. احتمال شكستن قيمت نفت و افتادن در كانال بيست دلار زياد است و در نتيجه هر پديده ، وضعيت و يا كالايى كه مرتبط با نفت باشد همراه با تغييرات قابل توجه خواهد بود. البته اين وضعيت ادامه دار نخواهد بود چون قيمت كالاها دارد به كف تاريخى خود مي‌رسد.

پنجم : طلا براى حفاظت سرمايه گذاران براى شرايط پر التهاب كنونى گزينه خوبى است و بنابراين تا موقعى كه نوسانات ارزى بالا باشد طلا بالا مى رود. به محض آرام شدن نوسانات ارزى طلا نيز شروع به كاهش خواهد كرد. در شرايط فعلى يورو به عنوان يك funding currency عمل مي‌كند. يعنى يورو در شرايط فعلى با توجه به نرخ بهره پايين ، تقاضا برايش زياد مى شود ( اين تقاضا عمدتا تقاضاى carry trade است ) و و اين پول براى شورت كردن ( يا فروختن ) پولهايى مورد استفاده قرار ميگيرد كه داراى نرخ بهره بالايى هستند. در نتيجه در كوتاه و حتى ميان مدت ممكن است يورو افزايش داشته باشد و به تدريج كه نوسانات در بازار كمتر مى شود يورو كاهش خواهد داشت و از سقف فعلى هم ممكن است كمتر شود.

ششم : شكست عجيب بازار بورس چين نشان داد كه چين بسيار شكننده تر از آن است كه عده اى باور ميكردند. وقتى مدت پنج سال است كه در هر فصل توليد اين كشور در حال كاهش است ، حتما يك مشكلى وجود دارد. در نتيجه شكست شاخص بورس در چين به معنى شكست مجدد قيمت مواد اوليه در سطح جهانى است . همراه با اينها ارزهاى كالا پايه نيز تضعيف خواهند شد.

هفتم : تضعيف يكباره يوآن در يكهفته اول سال ميلادى نشان مى دهد كه قيمت مواد اوليه و از جمله نفت استعداد بيشترى براى كاهش دارد. ولى اگر ساختار اقتصادى جهان ثابت بماند، احتمال به كف رسيدن قيمت ها در سال جارى ميلادى بسيار زياد است .

هشتم : بهترين ارز براى سرمايه گذارى در سال ٢٠١٦ به نظر ميرسد ين ژاپن باشد. هر چند كه با تضعيف صادرات و توليد در ژاپن احتمال اينكه بانك مركزى ژاپن عرضه ين را براى پايين آوردن قيمت آن در بازار جهان زياد كند خيلى زياد است . ولى اين بار اثر تزريق ين به بازارهاى جهانى قدرت سابق را نخواهد داشت و بيشتر به صورت يك شوك موقتى عمل خواهد كرد.

نهم : دلا رامريكا هم كماكان قدرت خود را حفظ خواهد كرد و احتمال اينكه فدرال رزرو امريكا مجددا نرخ بهره را بالا ببرد هست .

دهم : با توجه به نوسان بازارها و مخصوصا در انتهاى هفته ها ، معقول است كه تا موقعى كه بازار آرام نشده است مديريت نقدينگى خود را با حساسيت زياد مراقبت كنند.

منبع:
@bamdad_institute

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید