اقتصادنیوز از وضعیت امروز بازار ارزگزارش می‌دهد:

مقاومت دلار در سطح روانی 3700 تومانی

کدخبر: ۱۳۴۹۵۰
با نزدیک شدن به موعد گشایش‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور می‌توان انتظار افت نرخ دلار را داشت. با این حال، تا زمان نهایی شدن این موضوع و احتمالا اثر واقعی این موضوع در بازار ارز (سیگنال‌های از تقویت سمت عرضه ارز) دلار نوسانات اندکی را تجربه کند. با این حال، فضای کنونی بازار ارز احتمال رشد بیشتر نرخ دلار را نیز کاهش داده است.
مقاومت دلار در سطح روانی 3700 تومانی
سلیمان کرمی:

درمعاملات امروز بازار ارز، در حالیکه نرخ دلار تا سطح 3734 تومان نیز رشد داشت، در ادامه اما با فشار فروش شاهد روند نزولی و افت نرخ دلار به سطح 3720 تومانی بودیم. مواجه با سطوح بالای قیمتی دلار باعث شده، که معامله‌گران در بازار افزایش عرضه را دستور کار خود قرار دهند. در این میان، شناسایی سود از سوی برخی از معامله‌گران بر فشار فروش موجود افزود. در هفته گذشته نرخ دلار پس از حدود 2 سال بار دیگر به سطح 3700 تومان رسید.

این سطح حساس قیمتی باعث شده که فعالان بازار ارز با احتیاط بیشتری در معاملات شرکت کنند. با وجود محتاط بودن معامله‌گران در بازار ارز، بار دیگر رشد نرخ درهم امارات، با توجه به تنش‌های سیاسی رخ داده و همچنین بازگشت سفیر کشورمان از این کشور عربی، عامل حمایتی از نرخ دلار بود. در معاملات امروز با وجود رشد اندک نرخ درهم به نظر می‌رسد افزایش عرضه دلار در بازار داخلی از همگامی دوباره دلار با درهم جلوگیری کرده است.

در شرایط کنونی، ریزش قیمت جهانی کالا به خصوص نفت، نگرانی از کاهش درآمد ارزی کشور را به وجود آورده است. در این خصوص، قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در روزهای اخیر با عبور از کف 30 دلاری به سطح 27 دلار نزول یافت. این عامل حمایتی در کنار رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی در پی روند روبه بهبود اقتصاد آمریکا مانعی خارجی در برابر افت نرخ دلار محسوب می‌شود. رشد شاخص دلار آمریکا، تقویت ارزش این ارز در مقابل سایر ارزها را به دنبال داشته است، در نتیجه، احتمال بازگشت تقاضای آربیتراژی، با تضعیف ارزش پول کشورهای همسایه کشور در برابر دلار، نیز با افت نرخ دلار وجود دارد که از نرخ دلار حمایت می‌کند.

با وجود حضور عوامل حمایتی در بازار ارز، تاکید بر تعدیل نرخ دلار توسط مسئولان اقتصاد کشور در شرایط رفع تحریم‌های بین‌المللی در هفته‌های آتی همچنان فشار را بر دلار نگه داشته است. در این خصوص، معاون ارزی بانک مرکزی به این موضوع اشاره داشت که پس از اجرای برجام وضعیت متفاوتی بر بازار ارز حاکم خواهد بود. تاکید بر افزایش صادرات نفت کشورمان با رفع تحریم‌های بین‌المللی در کنار آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده تقویت سمت عرضه دلار را به دنبال دارد.

این موضوع روند یکسان‌سازی نرخ دلار در ماه‌های آتی را ت سهیل خواهد کرد. تک‌نرخی شدن نرخ دلار در شرایطی که نرخ ارز در بازار مبادلات و آزاد فاصله‌ای بیش از 700 تومانی را دارا هستند، احتمال تعدیل نرخ‌ها را تقویت کرده است. هراس از افت نرخ دلار در فضای کنونی معامله‌گران به فروش ارزهای خود با شناسایی اندک سود، به جای انباشت ارز ترغیب کرده است.

در این شرایط، با نزدیک شدن به موعد گشایش‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور می‌توان انتظار افت نرخ دلار را داشت. با این حال، تا زمان نهایی شدن این موضوع و احتمالا اثر واقعی این موضوع در بازار ارز (سیگنال‌های از تقویت سمت عرضه ارز) دلار نوسانات اندکی را تجربه کند. با این حال، فضای کنونی بازار ارز احتمال رشد بیشتر نرخ دلار را نیز کاهش داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک