نخستین هفته صعودی نفت در سال 2016/ برنت 32 دلاری شد

کدخبر: ۱۳۵۸۴۲
قیمت نفت خام با ثبت رکورد رشد 10 درصدی در معاملات روز جمعه، یکی از بیشترین افزایش قیمت‌های روزانه خود را تجربه کرده و منجر به اولین رشد هفتگی نفت در سال جدید میلادی شد.
نخستین هفته صعودی نفت در سال 2016/ برنت 32 دلاری شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، یکی از شدیدترین کولاک‌های سواحل شرقی ایالات متحده منجر به این شد تا قیمت نفت مورد استفاده برای گرمایش رشدی 10 درصدی پیدا کرده و قیمت نفت خام در طی دو روز 15 درصد افزایش یابد. این در حالی بود که قیمت نفت خام برای اولین بار در 12 سال اخیر به زیر 30 دلار برای هر بشکه رسیده بود.

محرک اصلی این اوج‌گیری قیمت نفت در دو روز انتهایی هفته، پوشش کوتاه و فروش قبل از زیاندهی بوده است، به همان شکلی که در سال 2003 نیز سرمایه‌گذاران از قیمت‌های پایین نفت بهره برده بودند. موقعیت‌های کوتاه‌مدت در معاملات آتی نفت خام آمریکا در سه ماه گذشته دو برابر شده تا از رکورد 200 میلیون بشکه‌ای 12 ژانویه نیز بیشتر شود.

آمار منتشر شده در اواخر روز جمعه نشان داد که برخی معامله‌گران قبل از اوج‌گیری مجدد قیمت نفت به برداشت سود پرداخته و موقعیت‌های کوتاه مدت در هفته منتهی به 19 ژانویه کاهش یافته است. جاسپر لاولر تحلیلگر بازار CMC اعلام کرد: «با این نوسانات موجود در بازار نفت (نوسان 3 تا 4 درصدی)، مشاهده اوج‌گیری قیمت چیزی است مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدیم.»

هر بشکه نفت برنت با رشد 10 درصدی در آخرین روز معاملاتی هفته 32 دلار و 18 سنت معامله شد. این رشد بیشترین رشد یک روزه از اواخر آگوست بوده است. در آن زمان برنت در عرض 3 روز بیش از 25 درصد افزایش قیمت داشت که بالاترین رشد سه روزه بعد از جنگ خلیج فارس 1990 بوده است.

به کمک همین رشد آخر هفته،‌ این معیار جهانی نسبت به هفته گذشته رشدی 12 درصدی را تجربه کرد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز با ثبت قیمت 32 دلار و 19 سنت، در مقایسه با هفته گذشته شاهد رشد 9.5 درصدی بود.
 
آخرین باری که برنت با چنین رشدی مواجه شده بود به سال 2014 برمی‌گردد که نفت قیمتی بالای 100 دلار داشت و در طی دو روز رشدی 4 دلاری برای هر بشکه را تجربه کرد. شرایط سرمای شدید و کولاک در بخش‌هایی از اروپا و ایالات متحده،‌ موجب نشستن 61 سانتی‌متری برف در برخی از مناطق ایالات متحده شده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید