گفت‌وگوی اقتصادنیوز با مدیر گروه مطالعات انرژی وین:

ایران عجله‌ای برای ثبات بازار نفت ندارد/مهمترین بازیگر نفت کیست؟

کدخبر: ۱۳۶۵۳۵
مدیر گروه مطالعات انرژی وین معتقد است که ایران از لحاظ شرایط درون-اوپکى، شرایط ممتازى پیدا کرده است و تا زمانی که تولید خود را به چهار میلیون بشکه نرساند، عجله‌ای برای ثبات بازار ندارد.
ایران عجله‌ای برای ثبات بازار نفت ندارد/مهمترین بازیگر نفت کیست؟

فریدون برکشلی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در خصوص احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک، عنوان کرد: گویا در فضاى خبرى فعلی، احتمال اجلاس اضطرارى دوباره تقويت شده است. در حقیقت نشانه‌هاى مثبتى از سوى مسكو به بازار ارسال شده است. هرچند که فكر مى‌كنم روس‌ها قصد ارزيابى واكنش اوپك را داشته‌اند.

رئیس اسبق امور اوپک وزارت نفت در پاسخ به این سوال که «چرا روسیه باید منتظر واکنش سازمانی باشد که بسیاری معتقدند به کلی از بین رفته است؟»، عنوان کرد: خير، به نظر من اوپك در استحكام و قدرت است. قدرت اوپك هميشه در بالا نگاه داشتن قيمت نيست. اوپك در تنظيم بازار، حمايت روسيه، مكزيك، نروژ و آمریکا را دارد.

وی عنوان کرد: ونزوئلا، نيجريه و اكوادور در شرایط فعلی برای برگزاری نشست اضطراری بی‌قراری می‌کنند. در حقیقت این‌ کشورها بدترین شرایط اقتصادی را دارند.

اوپک،‌ مهم‌ترین بازیگر بازار نفت است
رایزن سابق انرژی ایران در وین عنوان کرد: در سال ١٩٨٥ توليد اوپك از ٣٠ ميليون بشكه در روز به ١٤ ميليون رسيد ولى غير اوپك توليد را اضافه كرد و قيمت به زير ١٠ دلار رسيد. نباید فراموش کرد که اوپك فقط يكى از بازيگران بازار است. هرچند که مهم‌ترین بازیگر بازار است.

رئیس اسبق امور اوپک وزارت نفت تاکید کرد که « روسيه و برخی کشورها بايد بدانند نهار مجانى تمام شده است».

وی عنوان کرد: روسيه تولید خود را به 10.5 میلیون بشکه رسانده است. این کشور از اوپک اطاعت می‌کند تا موقعیت خود را در بازار تقویت کند.

ايران از تقويت بازار، منافع آنى ندارد
وی در خصوص احتمال توافق میان اوپک و غیر اوپک برای کنترل مازاد تولید در بازار،‌ عنوان کرد: برای حل این مساله،‌ توافق جمعى لازم است. ايران از تقويت بازار، منافع آنى ندارد. هرچند که در این میان، عربستان در انتظار واكنش تهران است.

مدیر گروه مطالعات انرژی وین تاکید کرد که قیمت نفت در نيمه دوم ٢٠١٦ تا حدى تقويت مى‌شود. وی در عین حال به این مساله اشاره کرد که ايران تا زمانی كه توليد خود را به چهار ميليون نرسانده، عجله‌ای برای ثبات بازار ندارد.

برکشلی تاکید کرد: قيمت نفت اينك قلب سرمايه‌گذارى را نشانه گرفته و در نتيجه كمپانى‌هاى نفتى به سرعت ارزش سهام و سهام‌داران خود را از دست مى‌دهند. در این میان، روسيه بايد برای تثبیت قیمت، همكارى كند. حتى تولیدکنندگان شيل هم بايد تولید خود را کم کنند.

کاراکاس به تهران فشار می‌آورد، عربستان به نیجریه
وی عنوان کرد: در شرایط فعلی كاراكاس برای حمایت از اجلاس فوق‌العاده فشار بسیاری به تهران وارد می‌کند. برکشلی تاکید کرد که عربستان براى ثبات قيمت در سطح ٤٠ دلار آماده است و این احتمال وجود دارد که عربستان در پشت پرده، نیجریه را برای فشار به ایران، تحریک کند.

وی تاکید کرد که ادامه قيمت‌ها در سطح كنونى، عربستان را در سال ٢٠١٧ به يك بدهكار عمده مبدل خواهد كرد. هرچند که از لحاظ شرايط درون-اوپكى، ايران شرايط ممتازى پيدا كرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید