افت 23 درصدی تولید باعث شد

کاهش صادرات شکر اتحادیه اروپا

کدخبر: ۱۳۶۵۶۴
بر اساس گزارش گروه معاملات کالای ساپکس، در حالی که کاهش تولید شکر، میزان فروش خارج از اتحادیه را محدود کرده است، اتحادیه اروپا در حال از دست دادن سهمیه صادرات شکر این فصل خود است.
کاهش صادرات شکر اتحادیه اروپا
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، جان استنسفیلد، تحلیلگر ساپکس، در مصاحبه‌ای قبل از کنفرانس شکر دوبی اظهار داشت:«28 عضو اتحادیه اروپا احتمالا در فصل شروع شده از اکتبر، کمتر از یک میلیون تن شکر صادر خواهند کرد. این میزان کمتر از سهمیه 1.35 میلیون تنی ایجاد شده توسط اتحادیه اروپا تحت مقررات سازمان تجارت جهانی بوده است.»

کمیسیون اروپا در ماه دسامبر برآورد کرد که تولید شکر در اتحادیه اروپا در سال 16-2015 با افتی 23 درصدی به 14.9 میلیون تن خواهد رسید. آب و هوای خشک در بخش‌هایی از اروپا و مناطق تحت کشت کمتر در برخی کشورها موجب تولید محصول کمتر از میزان اجازه‌داده شده توسط قوانین اتحادیه اروپا شده است. 
استنسفیلد افزود: «بازار اروپا به شدت با فشار مواجه است. بازار شکر سفید در اروپا با تغییر قابل توجهی مواجه شده است.»

بر اساس گزارش ساپکس، کاهش تولید اتحادیه اروپا به عنوان عامل اصلی کاهش 7 میلیون تنی پیش‌بینی برای بازار جهانی در این فصل بوده است. براوردها برای اولین کسری در 5 سال اخیر موجب افزایش 5 درصدی قیمت شکر خام در معاملات آتی سال گذشته شد. این کالا در شاخص GSCI استاندارد‌اندپورز در میان 24 ماده خام، پس از کاکائو و پنبه، رده سوم را از لحاظ بهترین عملکرد به ثبت رساند. 

قیمت شکر روز جمعه با رسیدن به 117 دلار برای هر تن، به بالاترین سطح خود در 5 ماه اخیر رسید. چین با واردات بیش از 1.6 میلیون تن نقش بسزایی در میزان تقاضای شکر سفید دارد. 

استنسفیلد اعلام کرد: «خشکی که باعث کاهش تولید در جنوب آفریقا و شمال برزیل شده است باعث شده تا واردات شکر اتحادیه اروپا از این کشورها کمتر از انتظار کمیسیون اروپایی شود. کاهش محصول در موریتانی و آغاز کند برداشت در جامائیکا به معنای واردات بدون حق گمرک کمتر خواهد بود. سهمیه شکر برزیل با حق گمرک حداقل نیز احتمالا به طور کامل پر نخواهد شد.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید