فرشاد فاطمی از راهکار جدید افزایش قیمت بنزین خبر می‌دهد

قیمت بنزین مترسک سیاستمداران است/ از تجربه پارسال کمک بگیریم

کدخبر: ۱۴۳۰۰۹
فرشاد فاطمی، مدیرگروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف می گوید: الان بهترین زمان برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است، چون قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی به حداقل رسیده است و دولت می‌تواند یکبار برای همیشه مساله قیمت بنزین را حل کند.
قیمت بنزین مترسک سیاستمداران است/ از تجربه پارسال کمک بگیریم

به گزارش اقتصادنیوز مصوبه مجلس در مورد دو نرخی شدن قیمت بنرین نگرانی‌هایی را در مورد افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم ایجاد کرده است. اما فرشاد فاطمی در گفت و گو با اقتصادنیوز می‌گوید اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مترسک ترساندن سیاستمداران است. اما دولت باید شجاعت داشته باشد و اکنون که قیمت حامل های انرژی در بازار جهانی به کف رسیده، برای همیشه مساله قیمت بنزین را حل کند.

فاطمی می گوید: تجربه سال 94 به ما نشان داد ابعاد روانی گرانی سوخت بر تورم از میزانی که بسیاری از افراد عادی و حتی برخی از اقتصاددانان طرح می‌کنند، کمتر است. ما در سال 94 بنزین را از 700 به 1000 تومان رساندیم. اگر از کارشناسان می‌‌پرسیدیم شاید تورم 20 تا 30 درصدی را پیش‌بینی می‌کردند اما دیدیم که چنین تورمی ایجاد نشد. دولت باید بداند اگر انضباط پولی داشته باشد تغییر قیمت حامل‌های انرژی تاثیر چندانی بر تورم نمی‌‌گذارد. تجربه سال‌های قبل‌تر هم نشان داد همان زمان هم که قیمت حامل‌های انرژی کاملا ثابت بود، بی‌انضباطی در سیاست‌های پولی تورم ایجاد می‌کرد و کشور تورم بالای 35 درصد را ‌تجربه کرد.

وی تاکید می کند: من نمی‌گویم افزایش نرخ حامل‌های انرژی در تورم تاثیری ندارد؛ دارد، اما اثر تورمی بلندمدت ندارد. سال گذشته هم دیدیم که اثر روانی نداشت. اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مترسکی است که بی‌جهت سیاستمداران را از آن می‌ترسانند، اما تاثیری بر رفاه و معیشت نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که دولت باید الان یکبار برای همیشه مساله بنزین دو نرخی را حل کند. وی می گوید: الان قرار است بنزین دو نرخی شود. نرخ پایه مشخص است. اما مجلس نرخ دوم را مشخص نکرده. همین نشان می‌دهد مجلس نخواسته هزینه سیاسی این افزایش قیمت را بپذیرد و خواسته این هزینه را به دولت تحمیل کند. بهترین زمان است که دولت در قالب یک طرح درست مساله قیمت حامل‌های انرژی را حل کند. می‌دانید که می‌توان با رو‌ش‌های حسابداری قیمت تمام شده بنزین را به نحوی حساب کرد که نرخ بنزین 800 تومان شود یا 2000 تومان. دولت باید پیشنهاد مشخصی بدهد و مساله بنزین را به‌صورت قاعده‌مند و با ملاک گرفتن قیمت‌های بین‌المللی و البته راه‌حل‌هایی برای هموار کردن نوسانات حل کند.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف می گوید: باید توجه کنیم حجم ثروتی که از این ملت بابت پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت حامل‌‌های انرژی به هدر رفته چقدر بوده است و این ثروت چگونه می‌توانست تاثیر رفاهی مستقیم و غیرمستقیم بر خانوارها بگذارد. فراموش نکنیم که ما در دوره‌های دو ساله همیشه انتخابات داریم. اگر قرار باشد هر بار دولت و مجلس به دلیل انتخابات بخواهند فعالیت‌های اصلاحی را متوقف کنند، عملا در این کشور هیچ کاری انجام نخواهد شد. حتی اگر این کار هزینه دارد باید سیاستمداران شجاع باشند و هزینه را بپردازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید