هند در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات نفت

کدخبر: ۱۴۷۴۸۹
با وجود سرمایه‌گذاری‌های هند در ایران و روسیه، این کشور به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات نفت است.
هند در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات نفت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در ماه می 2016، اندکی قبل از سخنرانی مودی در کنگره آمریکا، نخست‌وزیر هند به تهران سفر کرد تا قراردادی سه‌جانبه را با رهبران ایران و افغانستان و تامین مالی 500 میلیون دلاری هندوستان، به منظور توسعه بندری در دریای عمان به امضا برساند. یک تحلیلگر سیاسی اعلام کرد:‌ «ایران گسترش روابط با کشورهایی که در زمان تحریم‌ها از این کشور حمایت کردند را در اولویت قرار داده است.» با وجود این هند همچنان تحت فشار برای خرید نفت کمتر از ایران است. توافق در خصوص بندر نیز موجب تقویت روابط میان ایران و هندی شده که تقریبا یک سوم از صادرات نفتی ایران در ماه مارس را از آن خود کرده بود.

نخست‌وزیر هند به شمال نیز چشم دوخته است. بزرگترین شرکت نفت هندوستان، شرکت ملی نفت و گاز طبیعی ( ONGC) خرید 1.3 میلیارد دلاری 15 درصد از ونکور (یکی از بزرگترین میادین نفتی روسیه) را خریداری کرده است. سه شرکت نفت دیگر نیز در 17 ژوئن برای خرید 23.9 درصد از ونکور به توافق رسیده بودند. مابقی ونکور در اختیار روس‌نفت، بزرگترین شرکت نفت روسیه قرار دارد.

با وجود این، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هندوستان اعلام کرد، شرکت‌های نفتی این کشور به دنبال خرید سهام شرکت روس‌نفت نیز هستند. با توجه به این که سرمایه‌گذاری هندوستان در پروژه‌های نفتی روسیه به بیش از 6 میلیارد دلار رسیده است، روابط دوجانبه میان این دو کشور برای مدت زمان زیادی تضمین‌ خواهد شد. با خرید سهام پروژه‌های خارجی دیگر، هند بدنبال بهره‌مندی شرکت‌های داخلی از خرج در واردات نفت و گاز است.

تقاضا برای نفت در هند بیش از هر کشوری در حال رشد است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سه‌ماهه نخست سال جاری، میزان تقاضای نفت هندوستان با رشدی 400 هزار بشکه‌ای به 4.4 میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به 30 درصد از افزایش مصرف جهانی محسوب می‌شود. یکی از عمده‌ترین دلایل این رشد تقاضا بازار خودروی رو به رشد این کشور بوده است. میزان فروش خودروهای داخلی در سال منتهی به ماه مارس با رشدی 5.6 درصدی به بیش از 20 میلیون رسیده است که موجب افزایش 14.5 درصدی خرید بنزین شده است. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تا از سال 2013 تا 2040 این کشور 25 درصد از تقاضای جهانی را در اختیار بگیرد.
 
هند سه چهارم از نفت و 40 درصد از گاز خود را وارد می‌کند که این موضوع باعث فشار روی روپیه و کسری تجاری این کشور شده است. مودی در نظر دارد تا سال 2022، وابستگی واردات هند را 10 درصد کاهش دهد. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید