مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد:

نخستین مناقصه نفتی با مدل جدید قراردادها در هفته آخر مهر ماه/8 نکته درباره قراردادهای جدید نفتی

کدخبر: ۱۵۰۹۳۳
مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرد: نخستین مناقصه نقتی با مدل جدید قراردادی هفته آخر مهر ماه برگزار می‌شود و میدان آزادگان جنوبی، نخستین میدانی خواهد بود که به مناقصه بین‌المللی می‌رود.
نخستین مناقصه نفتی با مدل جدید قراردادها در هفته آخر مهر ماه/8 نکته درباره قراردادهای جدید نفتی

به گزارش اقتصادنیوز، مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرده است: نخستین مناقصه نقتی با مدل جدید قراردادی هفته آخر مهر برگزار می شود و میدان آزادگان جنوبی، نخستین میدانی خواهد بود که به مناقصه بین المللی می‌رود.

علی کاردر که در یک نشست خبری سخن می‌گفت درباره وضعیت قراردادهای جدید نفتی توضیحاتی بیان کرده که هشت نکته مهم آن (منتشر شده توسط ایسنا) را در زیر می‌توانید بخوانید:

1.هشت شرکت ایرانی برای انجام پروژه‌های صنعت نفت تایید صلاحیت شده‌اند.برای توسعه میدان‌های کوچک و متوسط با شرکت‌های ایرانی به عنوان راهبر پروژه‌ها قرارداد اصلی به صورت قراردادهای جدید و بیع متقابل به امضا می‌رسد و شرکت‌های ایرانی باید از یک شریک خارجی برای اجرای این پروژه‌ها بهره بگیرند.

2. بر مبنای تغییرات اعمال شده، در قراردادهای جدید برای پیاده‌سازی روش‌های ازدیاد برداشت مخازنی در اولویت هستند که ضریب بازیافت کنونی آنها کمتر از ٢٠ درصد باشد؛ بازه زمانی قرارداد ٢٠ سال تعیین شده و همچنین مقرر شده است فرم قرارداد محرمانگی به شورای عالی امنیت ملی ارسال شود.

3.به طور نمونه درباره مالکیت تولید در این قراردادها با توجه به سهم بری دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای حاصل از تولید نفت خام، این گونه برداشت شده بود که شرکت ملی نفت ایران در صدد تغییر این سهم است که اکنون این مورد اصلاح شده است.

4. شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما از ابتدا تا پایان قرارداد حضوری پررنگ همراه با نظارت کافی خواهد داشت.

5.برخی ایرادهای وارد به الگوی جدید قراردادهای نفتی از جمله ضرورت پیوست ضمائم مکفی به قرارداد، مواردی بوده است که این شرکت، از همان ابتدا مدنظر داشت و بدون شک این موارد را حتی در صورتی که یادآوری نمی شد، خود در پیش نویس نهایی قرارداد لحاظ می کرد.

6.دیدگاه های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین اعلام شده است. پس از تائید نهایی الگوی جدید قراردادی صنعت نفت، فهرست شرکتهای خارجی آماده می شود و احتمال می رود هفته آینده، نامه برای شرکتهای خارجی طبق مقررات ارسال شود تا شرکت ها اطلاعات خود را اعلام کنند.

7.در این مدل قراردادی، سه سطح انتقال فناوری مدنظر است که سطح نخست به انتقال فناوری در حوزه اکتشاف و تولید و مهندسی مخزن، سطح دوم به انتقال فناوری به شرکتهای خدمات نفتی ایرانی و سطح سوم به انتقال فناوری در بخش ساخت تجهیزات مرتبط می شود. انتقال فناوری در بخش اکتشاف و تولید و مهندسی مخزن در قراردادهای بیع متقابل مدنظر نبود و از این رو، نقطه قوت مدل جدید قراردادهای نفتی به شمار می رود.

8.در قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید از همان ابتدا در کنار شرکت خارجی قرار می‌گیرند و در همه مراحل در کنار پیمانکار خارجی قرار خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید