استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو تشریح کرد

دلایل تردید فدرال‌رزرو در تغییر نرخ بهره / تکاپوی جهانی کاهش نرخ بهره از کجا ناشی می‌شود؟

کدخبر: ۱۱۱۷۶۸
بانک‌های مرکزی دنیا برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش یا کاهش نرخ بهره بانکی به شرایط ژئوپولتیکی هم توجه می‌کنند؛ ولی وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا به گونه‌ای است که تصمیم‌گیری در مورد زمان مناسب افزایش نرخ بهره بانکی را سخت کرده است.
دلایل تردید فدرال‌رزرو در تغییر نرخ بهره / تکاپوی جهانی کاهش نرخ بهره از کجا ناشی می‌شود؟

به گزارش اقصادنیوز، افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای مختلف دنیا به خصوص آمریکا یکی از مسایل مهم اقتصادی این روزها است. تحلیلگران اقتصادی در مورد زمان مناسب برای افزایش نرخ بهره بانکی سخن می گویند و معتقدند که نرخ بهره بانکی باید از سطح کنونی که نزدیک به صفر است، بالاتر بیاید. ولی به نظر می رسد مقامات اقتصادی و سران فدرال رزرو آمریکا هنوز در این باره قانع نشده اند.

جانت یلن، رییس فدرال رزرو در ماههای اخیر بارها در مورد نا مناسب بودن زمان کنونی برای افزایش نرخ بهره بانکی سخن گفته است. وی شرایط اقتصادی آمریکا را برای این افزایش نامناسب قلمداد کرد ولی بر ضرورت افزایش نرخ بهره بانکی تا انتهای سال جاری میلادی تاکید کرد.

راندل کروزنر، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو بر این باور است دلیل ممانعت فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره بانکی شرایط ژئوپولتیکی است. وی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «بحران اقتصادی روسیه، کاهش ارزش روبل در برابر دیگر ارزهای دنیا و ریسک خروج یونان از منطقه یورو همگی از مسایلی است که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است و می‌تواند روی تصمیمات اقتصادی فدرال رزرو تاثیر بگذارد. این تحولات سیاسی در دنیا قابل پیش بینی بینی نبوده است و هم اکنون هم در مورد آینده این تحولات سیاسی نمی توان نظری قطعی ارائه داد. بنابراین تغییر ناگهانی نرخ بهره بانکی کار درستی نیست. همیشه یک تغییر در سیاستهای اقتصادی باید در شرایط ثبات نسبی اقتصادی ایجاد شود، در غیر این صورت آن تغییر سیاستی تنشی بزرگ در اقتصاد داخلی ایجاد می کند.»

وی در پاسخ به این سوال که «کاهش نرخ بهره بانکی در 18 بانک مرکزی دنیا طی ماههای اخیر نشانه چیست؟» گفت: «اینکه 18 بانک مرکزی در فاصله کوتاهی اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کردند، نشان می‌دهد که بحران تورم اندک در دنیا جدی است. این بحران به یک کشور و یا منطقه خاص محدود نمی‌شود، بلکه کشورهای مختلفی در دنیا با این مشکل دست به گریبان هستند و با افزایش حجم نقدینگی در تلاش هستند تا این بحران را مدیریت کنند. دلیل کاهش تورم در دنیا را نمی توان به افت قیمت نفت مرتبط کرد. مطالعات ما نشان می دهد اگر قیمت نفت و قیمت مواد غذایی را هم از شاخص قیمتی در کشورهای مختلف حذف کنیم باز هم به این می رسیم که متوسط قیمتها در دنیا کاهش یافته است و این کاهش قیمتها می تواند بحرانی بزرگ برای اقتصادهای مختلف جهان باشد. بنابراین بانکهای مرکزی از طریق تزریق به اقتصاد و کاهش نرخ بهره بانکی تلاش می کنند تا با رکود و تورم منفی مقابله کنند.» 

کروزنر در پاسخ به این سوال که وضعیت آمریکا چگونه خواهد بود؟ می گوید: «اقتصاد آمریکا در نتیجه اجرای طرحهای مختلف اقتصادی در مسیر رشد قرار گرفته است. نرخ رشد اقتصادی آمریکا بیشتر شده  و نرخ بیکاری به کمترین سطح طی 5 سال گذشته رسیده است. بهبود شرایط اقتصادی نشان می دهد آمریکا باید نرخ بهره بانکی را افزایش دهد، از طرف دیگر نرخ تورم در این کشور مسیر کاهشی دارد و اگر نرخ بهره افزایش یابد می تواند روند کاهش قیمتها تسریع شود. بنابراین فدرال رزرو چالشی جدی پیش رو دارد که باید با این چالش مقابله کند.»

این اقتصاددان برجسته معتقد است: همین دو گانگی های موجود در اقتصاد آمریکا بر ضرورت صبورتر بودن مقامات اقتصادی در مسیر افزایش نرخ بهره بانکی تاکید دارد و بهتر است اولین مرحله افزایش نرخ بهره بانکی در سپتامبر سال جاری اجرا شود و پیش از آن نرخ بهره بیشتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید