اقتصاددان سرشناس گلدمن‌ساکس:

چین اقتصاد اول دنیا نمی‌شود / اقتصاد چین مشابه اقتصاد ژاپن در دهه 1990 است

کدخبر: ۱۱۲۵۴۱
در سال‌های اخیر تبدیل چین به دومین اقتصاد بزرگ دنیا و رشد بالای اقتصادی این کشور سبب شد تا احتمال پشت سر گذاشتن آمریکا و قرار گرفتن در جایگاه اقتصاد اول دنیا مطرح شود؛ اما یکی از اقتصاددانان سرشناس موسسه «گلدمن ساکس» وقوع این اتفاق در کوتاه‌مدت را رد می‌کند.
چین اقتصاد اول دنیا نمی‌شود / اقتصاد چین مشابه اقتصاد ژاپن در دهه 1990 است

به گزارش اقتصادنیوز، رشد اقتصادی چین در سال‌های اخیر سبب شده تا شمار زیادی از اقتصاددانان در مورد پیشی گرفتن اقتصاد چین از امریکا سخن بگویند،  ولی برخی تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که این اتفاق در میان مدت رخ نمی‌دهد. به اعتقاد آنها شاید اقتصاد چین بتواند تا 20 سال آینده به برترین و بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تبدیل شود، ولی زودتر از این زمان نمی‌توان انتظار تبدیل شدن چین به اقتصاد اول دنیا را داشت و دلیل آن را می توان در ضعفهای زیر ساختی اقتصاد و مشکلات ساختاری آن دانست.

پیشی گرفتن چین از ژاپن
در سال 2010 میلادی چین توانست ژاپن را پشت سر بگذارد و به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی کشور چین به دلیل رشد  دو رقمی اقتصاد در دهه اول قرن بیست و یکم میلادی و توسعه شهر نشینی از ژاپن بیشتر شد. ولی هم اکنون هم ارزش تولید ناخالص داخلی کشور چین فاصله زیادی با ژاپن دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی چین نیز فاصله بسیاری با سرانه تولید ناخالص داخلی آمریکا دارد و برای پرکردن این فاصله راه درازی در پیش است.

«لوییس کوجیس» تحلیلگر اقتصادی در بانک سلطنتی اسکاتلند هم بر این باور است که چین نمی تواند به این سرعت شاهد تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیا باشد. وی می گوید: «نرخ رشد اقتصادی چین در سالهای اخیر بالا بوده است ولی اگر بخواهیم شرایط کنونی اقتصاد چین را شرایط اقتصادی ژاپن دردهه 1990 میلادی مقایسه کنیم، متوجه می شویم که اقتصاد این کشور از نظر توسعه یافتگی شرایط ضعیف تری نسبت به ژاپن دارد. بنابراین این بحران اقتصادی در کشور چین بسیار محتمل تر است.»

فروپاشی حباب اقتصادی چین
«روی اسمیت» نیز که سالها به عنوان اقتصاددان ارشد در موسسه «گلدمن ساکس» فعالیت کرده است و بحران مالی ژاپن را پیش از وقوع آن پیش بینی کرده بود، می گوید: ز«یر ساختهای اقتصادی چین بسیار آسیب پذیر است و این ضعف‌ها مانع از این می شود که اقتصاد بتواند با همین سرعت به رشد خود ادامه دهد.»

وی بر این باور است که این آسیب‌های اقتصادی شباهت زیادی به آسیب‌های موجود در اقتصاد ژاپن پیش از بحران مالی در دهه 1990 میلادی دارد و آینده اقتصادی چین هم مشابه وضعیت کنونی ژاپن خواهد شد.

این اقتصاددان برجسته حجم بالای معوقه های بانکی، ارزش بالای بازار سهام و خطر سقوط ارزش بازار مسکن در چین را اصلی ترین آسیبهای اقتصادی این کشور می داند و بر این باور است تا اقتصاد یک کشور به بلوغ و رشد نرسد نمی توان انتظار داشت که بتواند در زمره اقتصادهای صنعتی دنیا قرار گیرد و به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شود.

روی اسمیت با اشاره به این مطلب که در سال 1990 میلادی و در زمان پیش بینی رکود اقتصادی در ژاپن، هیچ کس این پیش بینی را قبول نداشت گفت: «در آن زمان هیچ کس فکر نمی کرد پیش بینی من در مورد رکود اقتصادی ژاپن و فروپاشی حباب اقتصادی تحقق پیدا کند،  ولی این پیش بینی محقق شد و در مورد پیش بینی کنونی من در مورد اقتصاد چین هم وضعیت بر همین منوال است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید