اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

رشد قیمت نفت با بازار پتروشیمی چه می‌کند؟/ سیگنال‌های پسابرجامی پلیمرها، از گمان تا حقیقت

کدخبر: ۱۳۵۸۷۲
رشد بهای نفت خام در بازارهای جهانی و احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار مواردی است که می تواند دوگانه ای جدید را در بازار ترسیم کند.
رشد قیمت نفت با بازار پتروشیمی چه می‌کند؟/ سیگنال‌های پسابرجامی پلیمرها، از گمان تا حقیقت

به گزارش اقتصادنیوز، کاهش قیمت پلیمرها در بازار داخلی در کنار کاهش حجم معاملات در بورس کالا سیگنال های خطرناکی را به بازار ارائه کرده که از ترس فعالان بازار از دورانی موسوم به پسابرجام خبر می دهد.

به نظر می رسد حدس و گمان های موجود چندان منطقی نبوده و بازار در مسیر یک تغییر جهت جدی قرار دارد. رشد بهای نفت خام در بازارهای جهانی و احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار مواردی است که می تواند دوگانه ای جدید را در بازار ترسیم کند.

در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا کاهش محسوسی نزدیک به 46 درصد داشت که یک عقب گرد جدی و خطرناک به شمار می رود و شاید اولین سیگنال از آغاز دورانی به نام پسابرجام نیز به شمار بیاید.

شرایط کلی بازار در هفته گذشته به گونه ای بود که حجم معامله پلیمرها را به کمترین حد در  6 ماه گذشته کاهش داد و تنها شاهد معامله هفتگی 26 هزار و 186 تن در این گروه کالایی بودیم.

هم اکنون فعالان بازار از یک سو نگران آینده اند و از سوی دیگر با حفظ جانب احتیاط و عدم ثبت تقاضا بر تابلوی بورس کالا ، تلاش دارند تا از ضرر احتمالی جلوگیری کنند اما این موارد تمام ماجرا نیست.

در روزهای پیش رو قیمت های پایه محصولات پتروشیمی اعلام خواهد شد که بر مبنای متوسط قیمت های جهانی این قبیل کالاها با احتساب نرخ ارز آزاد در دو هفته گذشته خواهد بود. با توجه به کاهش این دو نرخ؛ هم اکنون بازار منتظر کاهش قیمت های پایه است بنابراین عقب نشینی تقاضا چندان هم غیرمنطقی نخواهد بود.

از سوی دیگر در روز جمعه شاهد جهش اعجاب آور بهای نفت در بازارهای جهانی بودیم که حتی رشد 9.4 درصدی بهای هر بشکه نفت خام برنت را نیز به همراه داشت. این وضعیت نشانه مهمی از تغییر الگوهای بازار است بنابراین از هم اکنون می توان به تغییر جهت بازارهای جهانی مخصوصاً بازار محصولات پتروشیمی بیش از پیش امیدوار بود.

با توجه به این موارد کاهش احتمالی قیمت های پایه می تواند سیگنال مهمی برای بهبود حجم معاملات در بورس کالا تلقی شود بنابراین باید منتظر تغییر جهت بازار در میان مدت باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید