صادرات کالاهای ترکیه‌ای از ایران به روسیه!/هشدار جدی اتاق ایران به تجار خطاکار ایرانی

کدخبر: ۱۳۵۵۶۰
اتاق بازرگانی ایران به تاجران ایرانی هشدار داد از صادرات کالاهای ترکیه به روسیه خودداری کنند.
صادرات کالاهای ترکیه‌ای از ایران به روسیه!/هشدار جدی اتاق ایران به تجار خطاکار ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که بر اثر مشکلات سیاسی به وجود آمده بین دولت‌های روسیه و ترکیه، از اولین روز سال 2016 دولت روسیه واردات کالاهای ترکیه‌ای به این کشور را ممنوع کرده و این ممنوعیت علاوه بر کالاهای واردشده از مبدأ ترکیه، شامل صادرات مجدد کالاهای ترکیه‌ای به روسیه نیز می‌شود، تعدادی از شرکت‌های ایرانی به صادرات مجدد کالاهای ترک به مقصد روسیه پرداخته‌اند. گویا دولت روسیه نیز به این اقدام شرکت‌های ایرانی واکنش نشان داده است.

در همین رابطه، اتاق بازرگانی ایران در روز دوشنبه 28 دی ماه سال 94، رسما درباره این اقدام به تاجران ایران هشدار داده است.

علی اصغر فرشچی، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه اتاق ایران، در نامه‌ای که به اعضای اتاق ایران نوشته، تاکید کرده است که با توجه به ممنوعیت صادرات کالاهای ترکیه‌ای به روسیه، تجار ایرانی از صادرات مجدد کالاهای ترکیه‌ای به روسیه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خودداری کنند.

سایت اتاق بازرگانی متن کامل این نامه را به این شرح منتشر کرده است:

«اعضای محترم اتاق ایران

نظر به مشکل سیاسی به وجود آمده میان روسیه و ترکیه، دولت روسیه از اول ژانویه سال 2016 ورود کالاهای ترکیه ای به این کشور اعم از مبدأ ترکیه و یا صادرات مجدد آن را ممنوع کرده است.

با عنایت به تبعات منفی صادرات مجدد کالاهای ترکیه از سوی تجار کشورمان، خواهشمند است از صادرات مستقیم و غیرمستقیم کالاهای ترکیه به مقصد روسیه و یا صادرات مجدد این کالاها با بسته‌بندی جدید در ایران و یا صدور گواهی مبدأ از ایران اکیداً خودداری فرمایید.

شایان ذکر است که طی 20 روز گذشته برخی از شرکت های ایرانی اقدام به صادرات مجدد کالاهای ترک به مقصد روسیه نموده‌اند که در برخی موارد دولت روسیه اقدام به مصادره آن کالاها نموده و در برخی موارد دیگر با رایزنی وزارت امور خارجه و سفارت محترم جمهوری اسلامی ایران در مسکو موضوع به نحوی حل و فصل شده است.»

به گزارش اقتصادنیوز،در مورد ظرفیت روزانه واردات ایران از ترکیه و ظرفیت روزانه صادرات از ایران به روسیه می‌توان به یکی از آخرین آمارهای جزئیات تجارت روزانه ایران اشاره کرد که این آمارها نشان می‌دهد به طور کلی در روز 24 دی ماه 94، معادل 3.2 میلیون دلار کالا از ترکیه وارد ایران شده و در همین روز معادل 716 هزار دلار کالا نیز از ایران به روسیه صادر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید