مدیرعامل ایران خودرو

ورود 19 هزار خودرو به بازار تا 15 روز/ پژو سه بار تاسف خورد

کدخبر: ۱۰۰۰۹۷
مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به ۳ بار ابراز تاسف مدیر پژوی فرانسه از ترک بازار ایران در پی تحریم ها گفت: ظرف ۱۵ روز آینده بیش از ۱۹ هزار دستگاه خودروی این شرکت به بازار عرضه می شود.
ورود 19 هزار خودرو به بازار تا 15 روز/ پژو سه بار تاسف خورد

به گزارش اقتصاد روز به نقل از تسنیم، هاشم یک زارع با اشاره به اینکه تولید ایران خودرو در 6 ماه دوم سال 92 دو برابر 6 ماه نخست همان سال بوده است، اظهارداشت: افزایش حجم تولید در این شرکت خودروساز باعث شده تا قطعه سازان همکاری مناسبی را با این شرکت داشته باشند و در همین مسیر تأمین مواد اولیه با سرعت بیشتری همراه شود.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار ایران خودرو در 6 ماهه دوم سال گذشته 97 درصد مبالغ قطعات دریافتی خود به قطعه سازان را پرداخت کرده است،افزود: در حال حاضر اگر قطعه سازان بدهی از ایران خودرو داشته باشند مربوط به سال‌های قبل است.

یکه زارع با اشاره به اینکه امسال مطابق سیاست‌های ایران خودرو تولید 600 هزار دستگاه پیش بینی شده است، تصریح کرد: البته باید تأکید کنم در خطوط تولید هم حد الامکان خودروی ناقص تولید نخواهیم کرد تا در راستای آن بتوانیم گردش نقدینگی کارخانه را افزایش داده و در نتیجه مطالبات قطعه سازان را در اسرع وقت پرداخت کنیم.

مدیر عامل ایران خودرو ضمن بیان این مطلب که هم اکنون این شرکت تولید 2 هزار دستگاه خودرو را پشت سر گذاشته است، اظهارداشت: در صددیم تولیدات خود را به مرز 2500 دستگاه برسانیم تا بسترهای مناسب را برای تحقق هدف 600 هزار دستگاه فراهم آوریم.

یکه زارع با بیان اینکه در قراردادهای جدید خود با قطعه سازان کف عدالت را رعایت کرده‌ایم، تصریح کرد: پیش از این قطعه سازان در دریافت مبالغ خود پروسه طولانی را سپری می کردند اما هم اکنون این مشکلات برطرف شده و با یک تماس تلفنی هزینه های قطعه سازان پرداخت می‌شود.

* تکذیب عرضه محدود خودرو /ظرف 15 روز آینده بیش از 19 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می شود

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که این روزها خبرهایی مبنی بر افزایش حجم تولید کارخانجات خودروساز به گوش می رسد اما مشاهدات بازار خودرو نشان از آن دارد که عرضه خودرو محدود بوده و همین امر تأثیر ویژه ای در افزایش قیمت خودروهای داخلی داشته است، آیا شما عرضه محدود خودرو به بازار را قبول دارید؟ گفت: هم اکنون حدود 7 هزار خودرو در کف کارخانه ایران خودرو قرار دارد. 19 هزار خودروی آماده و مجهز به استاندارد یورو 2 هم در کارخانه قرار دارد که با توجه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر استقرار اجباری یورو 4 از اول شهریور، امکان شماره گذاری خواهند داشت و به زودی به بازار عرضه می شوند.

وی اضافه کرد: باید تأکید کنم ایران خودرو هیچ محدودیتی در عرضه خودرو در بازار انجام نداده است و ظرف 15 روز آینده کل خودروهای موجود در کف کارخانه را به صفر خواهد رساند.

* خودروسازان هیچ منفعتی از افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نمی برند

یکه زارع با اشاره به اینکه خودروسازان هیچ علاقه ای برای افزایش قیمت محصولات خود ندارند، اظهارداشت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هیچ منفعتی برای خودروسازان ندارد به نحوی که این افزایش قیمت ها فقط به جیب دلالان می رود.

مدیر عامل ایران خودرو گفت: بنده تأکید می‌کنم با این قضیه صددرصد مخالفم بلکه به دنبال آن هستیم تا افزایش قیمت ها شکسته شود و خودرو با قیمت مناسب در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

یکه زارع در رابطه با پرسش دیگری مبنی براینکه این روزها با اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو سازی خبرهایی از افزایش دوباره قیمت ها به گوش می رسد شما به عنوان مدیر عامل ایران خودرو این افزایش قیمت ها را تأیید می کنید یا خیر؟ با اعلام اینکه در حال حاضر محاسبه قیمت تمام شده خودرو براساس ارز 2450 تومان است، گفت: بنابراین زمانی که خودروسازان از ارز بازار آزاد استفاده می کنند این مابه التفاوت نرخ ارز باعث می شود تا با زیان های قابل توجهی روبه رو شوند.

مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: به هر حال با اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودرو مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای و آزاد همان 10 تا 15 درصد افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر خودروسازان هیچ افزایش قیمتی نداشته اند، اظهارداشت: اگر شرایطی حاصل شود که سایرمؤلفه های تولید همانند مس، فولاد و رنگ با قیمت های مناسب در اختیار خودروسازان قرار گیرد مطمئناً قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد.

یکه زارع با تأکید براینکه اثرات اختصاص ارز مبادله ای به صنعت خودروسازی طی 5 تا 6 ماه آینده مشخص خواهد شد، افزود: مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای( 2450 تومان) تا نرخ مصوب دلار در بودجه (2600 تومان) بازهم حدود 200 تا 300 تومان اختلاف دارد یعنی این نرخ در قیاس با دلار آزاد در بازار بازهم اختلافی 200 الی 300 تومانی دارد که همچنان به ضرر خودروسازان است.

* شرکت پژو سه بار از عدم حضور خود در ایران ابراز تأسف کرد

وی در رابطه با محصولات مشترک ایران خودرو و شرکت پژو که اخیراً صحبت های در خصوص تولید آنها نیز صورت گرفته است، گفت: اگر پیش شرط های ایران خودرو برای شرکت پژو از جمله سرمایه گذاری، دانش فنی، مرکز تحقیقات مشترک فراهم آید یکی از محصولات مشترک، خودروی 301 خواهد بود.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه بدون تحقق این پیش شرط ها نباید به فکر همکاری با شرکت پژو بود، اظهارداشت: ظرف سه سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در گروه خودروسازی ایران خودرو با حضور شرکت های صاحب نام خودروسازی به غیر پژو خواهید بود.

یکه زارع با بیان اینکه شرکت های خودروساز نباید با مونتاژ کاری وابستگی خود را به شرکت های خودروساز خارجی افزایش دهند، گفت: اگر در تنظیم قراردادهای جدید روال گذشته انجام شود اقدام چشم گیری در مذاکرات انجام نخواهد شد و همچنان در حد مونتاژ کاری خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه حداقل سه بار مدیر پژو از این موضوعات پیش آمده و عدم حضور خود در بازار ایران ابراز تأسف کرده است، افزود: در جلسه اخیر خود با مسئولان پژو اعلام کردیم اگر این پیش شرط ها فراهم نشود بازار ایران را باید فراموش کنند و آن اشتباه ده سال پیش که در کنار شرکت ایران خودرو یک شرکت فرانسوی نیز در بازار به فعالیت می پرداخت تکرار نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید