به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های بانکی اتفاق افتاد

معطلی یک ماهه 5 کشتی حامل گندم در بنادر ایران

کدخبر: ۱۰۰۱۵۰
خبرگزاری رویترز نوشت: صدها هزار تن گندم و شکر، به دلیل مشکلات پرداخت هزینه آنها در بنادر ایران مانده اند و کشتی های حامل این محصولات نتوانسته اند بار خود را تخلیه کنند.
معطلی یک ماهه 5 کشتی حامل گندم در بنادر ایران

بر اساس گزارش «اقتصاد روز» به نقل از رویترز، تحریم های غرب علیه ایران، مواد غذایی و کالاهای انسان دوستانه را مستثنی کرده است، با این حال، دشواری های ایجاد شده به دلیل تحریم های بانکی، انجام معاملات با ایران را در دو سال گذشته پیچیده کرده است.

چند منبع تجاری بین المللی که از دشواری های به وجود آمده برای ایران مطلع بودند، به رویترز گفتند که کشتی های حامل گندم، سویا و شکر، هفته ها است که در بندرهای ایران از جمله بندر عباس و بندر امام خمینی متوقف مانده اند. یک منبع تجاری اروپایی در این باره گفت: «مشکلاتی در زمینه پرداخت پول قراردادها توسط ایران وجود دارد و این کشور در زمینه تامین مالی با مشکلاتی مواجه است که به پیچیدگی های مسائل بانکی مرتبط است.»

یک منبع تجاری دیگر در اروپا به رویترز گفت: «بانک های غربی تمایلی به درگیر شدن ندارند. با مشاهده نام ایران در اسناد تجاری، بانک ها بلافاصله آنها را رد می کنند.»

رویترز می نویسد: ردگیری کشتی ها نشان می دهد پنج کشتی حامل  60 تا 70 هزار تن گندم، در اواسط فروردین ماه از بنادری در اروپا، استرالیا و آمریکای جنوبی به بنادر ایران رسیده اند، اما در نیمه دوم اردیبهشت هنوز بندر امام خمینی و بندر عباس را ترک نکرده اند.

مجموع محموله این کشتی ها به اندازه 2 درصد مصرف سالانه گندم ایران است که در سال به حدود 17 میلیون تن می رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید