در سفر رئیس اتاق ایران به همراه رئیس جمهور عنوان شد

ثبت ۸۰۰ شرکت ایرانی در ترکیه

کدخبر: ۱۰۱۰۰۰
ظهر سه شنبه 20 خردادماه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و شافعی رئیس اتاق ایران در ساختمان TOBB آنکارا حضور یافتند تا با حضور رئیس جمهور ترکیه و رئیس اتاق ترکیه در جمع تجار دو کشور به مذاکره و تعاملات اقتصادی بپردازند.
ثبت ۸۰۰ شرکت ایرانی در ترکیه

به گزارش اقتصاد نیوز، ظهر سه شنبه 20 خردادماه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران در ساختمان TOBB آنکارا حضور یافتند تا با حضور رئیس جمهور ترکیه و رئیس اتاق ترکیه در جمع تجار دو کشور به مذاکره و تعاملات اقتصادی بپردازند.

روسای اتاق‌های دو کشور در این نشست بر لزوم افزایش مناسبات اقتصادی با استفاده از پتانسیل‌های ایران و ترکیه تاکید کردند.

این دیدار رسمی پس از 18 سال برای نخستین بار در این سطح با حضور اکثر اعضای هیئت دولت برگزار شد و فعالان بخش‌های خصوصی هر دو کشور مذاکراتی را در راستای بیشتر شدن مناسبات انجام دادند.

غلامحسین شافعی، رییس پارلمان بخش خصوصی ایران ضمن قدردانی از مسئولان و مقامات سیاسی ترکیه برای برپایی جلسات متعدد بین ایران و ترکیه، اینگونه دیدارها و نشست‌ها را اقدامی ضروری خواند.

وی همکاری بین ایران و ترکیه را فراتر از روابط عادی بین دو کشور دانست و گفت: خوشبختانه سیاست روسای سیاسی هر دو کشور در راستای حضور در بازارهای منطقه که جمعیتی افزون بر 400 میلیون نفر دارد، است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سیاست دولت یازدهم در خصوص همکاری های بیشتر با همسایگان ، کشورهای مسلمان و در راس آنها ترکیه به عنوان دوست تاریخی ایران از پیگیری‌های جدی بخش‌های خصوصی به منظور برطرف کردن موانع و مشکلات موجود در تجارت بین دو کشور خبر داد.

شافعی با اشاره به ظرفیت‌های ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف تشریح کرد: تجار ترکیه ای می‌توانند با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه به بازار آسیای شرقی دسترسی پیدا کنند و در عین حال ایران نیز از طریق ترکیه به بازار اروپا راه یابد.

وی در پایان تداوم ارتباطات طرفین را به عنوان دو کشور قدرتمند در راه ابریشم خواستار شد.

اجرای به موقع تفاهمنامه‌ها موجب دسترسی به بازارهای جدید می‌شود

در ادامه رفعت حصارچیکلی اوغلو، رییس اتاق‌های بازرگانی و بورس‌ ترکیه با تاکید بر موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی منطقه هدف از ارتباط میان ترکیه و ایران را همکاری های مشترک برای دسترسی بیشتر به بازارهای یکدیگر، همسایگان و حتی بازارهای جهانی عنوان کرد.

وی افزود: بیشتر شدن روابط اقتصادی بین دو کشور در گرو سرعت بخشیدن به مراحل اجرایی تفاهم‌ها و موافقتنامه های دوجانبه است.

رئیس اتاق و بورس ترکیه با اشاره به رشد ایران در زمینه‌های صنعت دفاعی، پتروشیمی و نفت و گاز و پیشرفت‌های ترکیه در زمینه‌های صنعت ساختمان و توریسم تصریح کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه در اینگونه پروژه‌ها صورت گرفته است که گامی مهم در راستای افزایش مناسبات دو کشور به شمار می‌آید.

ثبت بیش از 800 شرکت ایرانی در ترکیه

حصارچیکلی اوغلو از ثبت بیش از 800 شرکت ایرانی در ترکیه خبر داد و گفت: تجار و بازرگانان دو کشور باید با اتحاد خود به مردم سایر کشورها پیامی محکم و روشن با مضمون «مشارکت و همکاری؛ راه حل توسعه» بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید