در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی با ولی الله سیف مطرح شد:

درخواست 480 هزار میلیاردی از بانک مرکزی

کدخبر: ۱۰۱۳۵۶
نمایندگان اتاق بازرگانی در نشست هم اندیشی با رئیس کل بانک مرکزی تسهیلات مورد نیاز بخش خصوصی کشور را 480 هزار میلیارد تومان عنوان کردند.
درخواست 480 هزار میلیاردی از بانک مرکزی

به گزارش «اقتصادنیوز» هرچند به گفته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در حال حاضر سیستم بانکی بیش از 80 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند اما طبق اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم بخش تولید از این معوقات 15 تا 20 درصد است.

در این شرایط نماینده‌های بخش خصوصی نیز مکررا اذعان کرده‌اند که بخش تولید کشور نیازمند تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش واحدها هستند.

روز گذشته هم در دیدار نماینده‌های بخش خصوصی با رئیس کل بانک مرکزی، فعالان بخش خصوصی بار دیگر این خواسته خود را مطرح کردند.به گفته یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیاز بخش خصوصی به تسهیلات بانکی بیش از 480 هزار میلیارد تومان است.

آن طور که مهر گزارش داده، در نشست هم‌اندیشی رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان اتاق بازرگانی رئیس اتاق تهران گفت: در حال حاضر، یک عطش غیرطبیعی در زمینه جذب منابع بانکی وجود دارد. بانک مرکزی و شبکه بانکی می‌توانند 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند اما نیاز به تسهیلات، دو برابر این میزان است.
یحیی آل‌اسحاق همچنین خواستار شد تسهیلات بانک‌ها به سمت بخش تولید سوق یابد و بهره‌وری افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست با اشاره به شرایط رکود تورمی کشور گفت: نظام بانکی از یک سو با تورم و موضوع کنترل نقدینگی روبرو است، از سوی دیگر، مقوله حمایت از تولید و رشد اقتصادی مطرح است و گذر از این شرایط، نیازمند همراهی و همدلی فعالان اقتصادی است.

ولی‌الله سیف در ادامه گفت: باید ضمن جلوگیری از هدر رفتن منابع، تلاش کنیم منابع به بخشی متمرکز شود که می‌تواند به تولید رونق بخشد. برگزاری چنین نشست‌هایی می تواند برای نیل به این هدف به ما یاری رساند.

در بخش دیگر این نشست، سیف عنوان کرد: بانک فارغ از این که خصوصی باشد یا دولتی، وظیفه‌اش حمایت از بخش تولید است. دولت نیز تلاش دارد از بخش خصوصی و از فعالیت‌های مثبت اقتصادی حمایت کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نظام بانکی نهادی است که باید بین سپرده‌گذار، سهامدار و گیرنده تسهیلات عدالت نسبی برقرار کند و ما باید در جستجوی راهکاری برای نیل به این هدف باشیم.

وی همچنین خواستار این شد که بانک‌ها به سمت استقرار اصول حاکمیت مشارکتی Corporate Governance حرکت کنند تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید