وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

95 درصد منابع هدفمندی صرف یارانه نقدی می شود

کدخبر: ۱۰۱۴۵۱
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: هم اکنون علی رغم مصوبه مجلس 95 درصد از منابع قانون هدفمندی صرف یارانه نقدی می شود.
95 درصد منابع هدفمندی صرف یارانه نقدی می شود

به گزارش «اقتصاد نیوز» به نقل از مهر محمدرضا نعمت‌زاده در همایش توسعه نقش بخش خصوصی در اهداف سازمان ملل متحد در اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی که موضوع جهانی شدن مطرح شد، بسیاری در داخل کشور بر این باور بودند که غرب می‌خواهد با جهانی شدن از امتیازات سایر کشورهای دنیا به نفع خود بهره گیرد، در حالی که این دیدگاه بسیار افراطی بود و اگر چه تا اندازه‌ای صحت داشت اما به هر حال کشورها نمی‌توانند جدای از جامعه جهانی به حرکت خود ادامه دهند، بنابراین توصیه به بخش خصوصی و دولت این است که با دید مثبت به موضوع جهانی شدن نگاه کرده و نکات منفی آن را به حداقل برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد شدید از شیوه کنونی پرداخت یارانه‌های نقدی، خاطرنشان کرد: اگر چه در برنامه پنجم توسعه تاکید شده که باید حداقل‌های زندگی را برای مردم فراهم کرد اما با پرداخت منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به صورت نقدی به مردم باز هم شرایط به روال قبلی ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: آمار و اطلاعات چند سال اخیر نشان‌دهنده این است که اعداد عنوان شده برای ایجاد اشتغال با واقعیت تطبیق ندارد و در بخش صنعت نیز در سال 91 اشتغال با 36 درصد رشد منفی مواجه بود و هیچ‌گاه صنعت چنین عقب‌گردی را تجربه نکرده بود، این در شرایطی است که اگر چه در آن سال‌ها اشتغال جدید ایجاد شد اما هیچگاه آمار شغل‌های از دست رفته اعلام نشد.

انتقادات صریح و شدید نعمت‌زاده از یارانه‌های نقدی
 نعمت‌زاده یادآور شد: دولت امسال هم مجبور شد که یارانه نقدی را به مردم بپردازد، در حالی که بنده در دولت نیز عنوان کرده‌ام که اگر یارانه‌های نقدی صرف اشتغال شود می‌توان به صورت روزانه 45 هزار تومان به افراد شاغل داد، در حالی که هم‌اکنون منابع دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم اختصاص می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: در سیاست های ابلاغی اخیر  مقام معظم رهبری نیز تاکید شده تا ظرفیت‌های هدفمندی صرف افزایش تولید، توسعه اشتغال، کاهش شدت انرژی، افزایش بهره‌وری و ایجاد تعادل اجتماعی در جامعه شود که بر این اساس مشخص می‌شود 80 درصد از منابع حاصل از اجرای هدفمندی باید به تولید، اشتغال و کاهش مصرف انرژی اختصاص داده شده و تنها 20 درصد صرف پرداخت یارانه نقدی شود. در حالی که هم‌اکنون علیرغم مصوبه مجلس 95 درصد از منابع قانون هدفمندی صرف یارانه نقدی می‌شود.

این عضو کابینه یازدهم عدم تولید اشتغال‌زایی را از عوامل فقر در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: با پرداخت مبالغ ناچیز به مردم نمی‌توان توسعه کشور را شاهد بود.

وی اظهار کرد: تامین اجتماعی از جمله تاکیدات رئیس جمهور است و دستور داده شده تا در اسرع وقت بتوان آن را فراگیر کرد که بر این اساس بخشی از درآمد هدفمندی به این کار اختصاص یافته و در ماه‌های اخیر نیز  این سیاست به سرعت در حال پیاده‌سازی است.

مصوبه جدید دولت برای تبدیل خودروهای سواری به یورو4
نعمت‌زاده همچنین گفت: بر اساس مصوبه جدید دولت، از ابتدای تیر ماه سال جاری تمامی خودروهای سواری کشور با استاندارد یورو4 به بازار وارد می‌شوند و البته وزارت نفت نیز از محل پالایشگاه‌های خود، سوخت مناسب با استاندارد یورو4 را در اختیار خودروها قرار خواهد داد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تولید بنزین یورو 5 در آینده‌ای نزدیک
وی اظهار کرد: براساس اعلام وزارت نفت، قابلیت ارایه بنزین یورو 5 در آینده‌ای نزدیک وجود دارد، ضمن اینکه برنامه فشرده‌ای نیز برای بهبود موتور خودروهای سبک و سنگین در دولت در دست انجام است؛ به نحوی که ظرف دو ماه گذشته، برنامه 10 ساله‌ای برای بهبود موتور خودروهای سبک و سنگین مصوب شده که بر مبنای آن، مشخص شده است که در چه زمانی مصرف سوخت خودروها باید اصلاح شده و فعالیت خودروها با استاندارد بین‌المللی صورت گیرد.

نعمت‌زاده از جمله برنامه‌های دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای بهینه‌سازی مصرف سوخت اصلاح کارخانه‌ها دانست و گفت: به لحاظ مصرف انرژی و کاهش شدت آن، سال‌ها غفلت شده ولی برنامه‌ریزی صورت گرفته است که بتوان این فرآیند را اصلاح کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید