بررسی دستاوردهای اعزام هیات های تجاری به دنیا

سفرهای دردسرساز اتاقی ها

کدخبر: ۱۰۲۱۰۲
دستاورد اعزام هیات های تجاری از سوی اتاق بازرگانی تهران به سایر کشورها چیست؟ سوالی است که مطرح شدن آن در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در بین نماینگان بخش خصوصی بحث برانگیز شد.
سفرهای دردسرساز اتاقی ها
ندا کمرئی:

بهانه طرح این سوال از سوی یکی از اعضای هیات نمایندگان اعزام آخرین هیات تجاری از سوی اتاق بازرگانی تهران به کشور اسلواکی بود. در این نشست ابتدا محمدرضا بهرامن، نایب رییس اتاق بازرگانی تهران به عنوان یکی از حاضران در این سفر گزارشی از عملکرد این سفر ،دستاوردها و نتایج آن به اعضای هایت نمایندگان ارئه کرد که البته چگونگی برگزاری این سفرها انتقاداتی را به همراه داشت.

به اعتقاد برخی از اعضای هیات نمایندگان دستاورد های این قبیل سفرها مبهم بوده و نفع خاصی برای اقتصاد ایران در شرایط تحریم ندارد. همچنین موضوع دیگری که بارها اعتراض‌هایی را متوجه هیات رئیسه اتاق تهران کرده جزیره‌ای و مستقل عمل کردن اتاق بازرگانی تهران از اتاق ایران است.

در همین زمینه اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در جلسه ماه گذشته هیات نمایندگان اتاق تهران با انتقاد از عملکرد رئیس اتاق تهران در خصوص نحوه‌ تعامل اتاق بازرگانی تهران با اتاق بازرگانی ایران عنوان کرده بود : شما نباید جزیره‌ای و جدا از اتاق ایران حرکت کنید و نباید بگویید حرکت ما در اتاق تهران جدا از اتاق ایران است.

این موضوع در حالی مطرح است که بسیاری از اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران مطرح شدن چنین اختلافاتی را بی‌نتیجه می‌دانند.

*سفرهای خارجی در اتاق تهران بی‌هدف است
مجیدرضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز در این زمینه گفت:در مورد سفرهای خارجی هر سازمانی که فعالیت برون مرزی دارد باید طرح و استراتژی از قبل تهیه شده‌ای در اختیار داشته باشد.

وی با بیان این که اتاق تهران باید پیش از انجام این سفرها به این سوالات پاسخ دهد که به چه کشوری ، با چه منظوری، با حضور چه کسانی و با چه هدفی این سفرها را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد:روند دو ساله فعالیت اتاق تهران نشان می‌دهد که در زمینه سفرهای خارجی با نبود انسجام و نبود استراتژی مشخص مواجه بوده است.

حریری با تاکید بر این که در این سفرها با اتلاف وقت و انرژی مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد:ابتدا باید مشخص کنیم که نقش اتاق تهران در فضای بین‌الملل چیست و همچنین باید مشخص شود نقش این اتاق در فضای بین‌الملل چیست و این که آیا اتاق‌های شهرستان‌ها می‌توانند در مورد سفرهای خارجی مستقل از اتاق ایران رفتار کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد:متاسفانه برخی از این سفرها هدف مشخص را دنبال نمی‌کند و مشخص نیست بر چه اساسی انجام می‌شود.حتی وضعیت هزینه‌هایی که در ارتباط با این سفرها انجام می‌شود نیز مشخص نیست،نه محل تامین هزینه‌ها و نه نحوه آنها مشخص نیست.

وی با بیان این که یکی از ایرادات به این سفرها این است که دقیقا مشخص نیست چه کسانی با هزینه خود، چه کسانی با بخشی از هزینه‌های اتاق و چه کسانی صرفا با هزینه اتاق اعزام می‌شوند، گفت:مجموعه ارتباطات اتاق تهران در امور بین‌الملل بی‌انسجام و بی‌برنامه است و از نظر من هرساله که برنامه اتاق به هیات نمایندگان ارائه می‌شود باید در بخشی از آن در این باره تصمیم‌گیری کرد.

به گفته حریری،در این تصمیم‌گیری‌ها باید مشخص شود که قرار است به چه کشورهایی سفر شود و جزییات این سفرها نیز به تصویب هیات نمایندگان برسد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر این که اتاق‌های بازرگانی مشترک بازوی اجرایی در اتاق ایران هستند، اذعان کرد:این خلاء همیشه در اتاق ایران بوده  که که هیچ وقت امور بین‌الملل قوی نداشته است تا اتاق‌های شهرستان‌ها را برای اعزام هیات‌های تجاری کنترل کند.

وی تصریح کرد:اتاق بازرگانی ایران مکانی است که باید استراتژی را تعیین و تدوین و دقیق مشخص کند که امور بین‌الملل چه توقعی از اتاق‌های شهرستان‌ها، اتاق‌ها و شوراهای مشترک خود دارد.

*اعزام هیات‌های تجاری، تابو شکن در شرایط تحریم
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این زمینه به عنوان یکی از موافقان اعزام این هیات‌های تجاری بیان کرد: با اصل ارتباط و رفت‌وآمد هیات‌های تجاری و تعامل با دنیا مخالفتی نداشته و کاملا موافق آن هستم.

وی ادامه داد:در شرایطی که هنوز تحریم‌ها برداشته نشده و ارتباط و تعامل ما با دنیا با مشکلات زیادی مواجه است باید برای شکستن تابوها و سدها امکان همکاری اقتصادی با سایر کشور ها را افزایش دهیم.

نجفی‌منش با بیان این که این رفت‌و‌آمدهای تجاری باعث رقابت کشورها در توسعه روابط تجاریشان با ایران می‌شود،خاطرنشان کرد: در زمانی که کشور فرانسه هیات تجاری خود را به ایران اعزام کرد باعث شد تا سایر کشورها نیز برای اعزام هیات‌های خود تلاش کرده و رقابتی در بین آنها به وجود آید.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این که نباید این انتظار را داشت که نتایج به سرعت ملموس و دست‌یافتنی باشد، گفت:باید تعامل با دنیا را از یک جا شروع کنیم، می‌توانیم و این امکان را داریم که با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی کار را بهتر انجام دهیم.

وی افزود:در این زمینه اتاق تهران و ایران باهم تعامل دارند، این درحالی است که عمده اعضای اتاق تهران در اتاق ایران نیز عضو هستند.

نجفی‌منش با تاکید بر این که به نظر من اختلافات اتاق تهران و ایران را نباید باز کرد، گفت: تنها در سایه تعاملات بیشتر است که می‌توان به نتایج بیشر و بهتری رسید.

*ابهامات آیینه‌ای مشکل‌ساز است
حمید حسینی، خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران نیز در این زمینه با اشاره به این که به دلیل ابهام در قوانین اتاق بازرگانی در روابط بین‌الملل چند مشکل وجود دارد، گفت: اول این که یک اعتقاد وجود ارد که بر اساس آن اتاق‌های مشترک و شوراهای مشترک به این منظور راه‌اندازی شده‌اند و در زمینه سفرهای بین‌المللی هماهنگی‌های لازم با آنها انجام شود. ثانیا این اعتقاد وجود دارد که تمامی سفرهای خارجی باید با هماهنگی روابط بین‌الملل اتاق ایران انجام شود.

وی با بیان این که برخی این اعتقاد را دارند که اتاق‌های بازرگانی ‌ها مستقل هستند و در قانون نیامده  که که نباید به مسافرت‌های بین المللی بروند، اظهار کرد:متاسفانه به دلیل ابهامات موجود در آیین‌نامه‌ها در  این باره اختلافاتی وجود دارد.

خزانه‌‌دار اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یقینا چنین سفرهایی به صلاح کشور و بنگاه‌های اقتصادی است اما لازم است هماهنگی‌هایی با اتاق ایران انجام شود. پیش از این ما به اتاق ایران پیشنهاد دادیم که تقسیم‌بندی در این زمینه انجام شود. به طور مثال سفر به پایتخت کشورها را به اتاق تهران پسپارد  یا در سفر به کشورهای همسایه تقسیم‌بندی در بین اتاق‌های شهرستان‌ها داشته باشد.

حسینی افزود:این سفرها برای اعضای اتاق بازرگانی به چند دلیل لازم و ضروری است؛ اول آن که در حال حاضر روابط تجاری و مشترک با بعضی از کشورها قطع است و این سفرها می‌تواند روابط را احیا کند؛ به طور مثال در مورد کشورهای عربی لازم بود روابط را احیا کنیم، به همین دلیل کشورهای امارات و بحرین هیات‌هایی را به ایران اعزام کردند.

*سفرهای تجاری با هدف کمک به وزارت امور خارجه
به گفته وی،اتاق دولتی‌ترین نهاد بخش خصوصی و خصوصی‌ترین بخش دولت است و صرفا متعلق به اعضای خود نیست بلکه بخشی از نهاد تصمیم‌گیری نظام است.

حسینی در مورد سفر اخیر برخی از اعضای اتاق به اسلواکی یادآور شد: شاید سطح روابط ایران و اسلواکی در سطحی نبوده است که بخواهیم به آن کشور هیات اعزام کنیم اما وزارت امور خارجه اعتقاد دارد ارتباط با مجارستان و اسلواکی برای کشور ما لازم و ضروری است.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران با تکید بر این که این سفرها راه را برای دریافت ویزای شینگن که برخی از فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است آسان‌تر می‌کند،گفت:همچنین برخی از هیات‌های خارجی به ایران آمدند و الان وظیفه ما است که که بازدید آنها را پس بدهیم.به طور مثال موظف هستیم که بازدید هیات تجاری فرانسوی را ظرف مدت حداکثر یک سال پس دهیم.

حسینی با بین این که در مورد یکسری از سفرها نیز اعضا متقاضی هستند که با کمک اتاق بازرگانی هیات تجاری تشکیل شده تا امکان ملاقات‌ها فراهم شود،تصریح کرد:قطعا این سفرها موثر بوده و مهم‌ترین دلیل آنها نیز همکاری با وزارت خارجه است، زیرا اعلام می‌کنند که آنها به دلیل تحریم‌ها برخی از سفرها را نمی‌توانند انجام دهند و اتاق که بخشی از نظام است باید آن را انجام دهد.

وی در پایان گفت:در این سفرها صرفا منافع اعضا در نظر گرفته نمی‌شود بلکه باید شاهد آثار آنها در آینده باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید