ماموریت ویژه طیب‌نیا برای احیای روابط ایران و چین

کدخبر: ۱۲۱۱۷۱
در حالی که در ماه‌های اخیر مراودات تجاری بین ایران و چین کاهش پیدا کرده، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران با سفری به کشور چین، بر توسعه این روابط تاکید کرده‌ است.
ماموریت ویژه طیب‌نیا برای احیای روابط ایران و چین

به گزارش اقتصادنیوز، د رحالی که در ماه‌های اخیر مراودات تجاری بین ایران و چین به شدت کاهش پیدا کردهف علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران به این موضوع ورود پیدا کرده‌ است و در دیداری با لوی جی وی همتای چینی خود خواهان گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور شده‌ است.

وی در این دیدار گفت: چین و ایران به عنوان دو کشور دوست، همکاری‌های خوبی در زمینه‌های گوناگون دارند و دیدار اخیر نیز تاکید دوباره‌ای بر توسعه این همکاری‌ها بود.

 وی به ایجاد بانک سرمایه‌گذاری توسعه آسیا (AIIB) اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توسعه همکاری‌ها مستلزم توسعه در زیر ساخت‌های اقتصادی است، بنابر این بانک AIIB تمرکز اصلی خود را تامین مالی طرح‌های زیربنایی و زیرساختی در کشورهای آسیایی قرار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز، آمار و ارقام مربوط به مبادلات تجاری بین دو کشور حاکی از کاهش میزان صادرات و واردت بین دو کشور است و پیش‌بینی‌‌ فعالان این عرصه از جمله مجید حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین به این سمت است که میزان روابط تجاری بین دو کشور در سال جاری بین 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کند.

 دلایل کاهش مراودات تجاری نیز از سوی فعالان بخش خصوصی در این زمینه کاهش فروش سنگ آهن ایران به چین، کاهش قیمت نفت، کاهش فروش میعانات گازی ایران به چین و کاهش رشد اقتصادی چین است. با این حال باید دید مامور ویژه دولت روحانی برای احیای روابط ایران و چین چقدر می‌تواند این روابط رو به نزولی را بهبود دهد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید