اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

کاهش نرخ سود بانکی بر صنعت بیمه تاثیرگذار است؟/افت فروش بیمه عمر در پی کاهش نرخ سود بانکی

کدخبر: ۱۳۸۳۲۵
مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران با تاکید بر اینکه عمده سودآوری شرکت بیمه به نحوه استفاده از ذخایر بیمه‌ای در بازارهای پولی و مالی است، بیان کرد: با کاهش نرخ سود جذابیت خرید بیمه‌های عمر کاهش پیدا می‌کند.
کاهش نرخ سود بانکی بر صنعت بیمه تاثیرگذار است؟/افت فروش بیمه عمر در پی کاهش نرخ سود بانکی

به گزارش اقتصادنیوز، از اول هفته جاری نرخ سود بانکی با پیشنهاد مدیران عامل بانک‌ها و تائید شورای پول و اعتبار با کاهش دو درصدی مواجه شد، در شرایط فعلی اقتصاد ایران به وابسته رکود و عدم بازدهی مناسب فعالیت‌های مولد اتقصادی اکثر سرمایه‌‌ها به بازار سپرده وارد شده است که با تغییر نرخ آن سرمایه گذاری در بازارهای دیگر همچون طلا، سکه، ارز، بورس و ... دستخوش تغییر می‌شود.

در کنار این بازارها، صنعت بیمه نیز همچون بازاری یاد می‌شود که بازارهای پولی و مالی در آن نقش تاثیرگذاری دارد اما هیچگاه آنچنان شرایط آن از سوی مردم مورد بررسی قرار نگرفته است، بازار یا صنعت بیمه در بحث عملیات بیمه‌گری با توجه به آنکه باید 40 درصد دریافتی خود را مالیات و عوارض پرداخت کند باید بتواند در صورت ورود خسارت به بیمه‌گذار جبران خسارت کند در کنار این موارد در بیمه‌های عمر شرکت‌های بیمه باید در آینده به بیمه گذار حقوق ماهیانه یا هزینه‌های درمان را پرداخت کنند که این امر نیاز به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه برای افزایش سرمایه خود دارد.

در بهترین حالت شرکت‌های بیمه از طریق بیمه گری فنی 10 درصد سود به دست می‌آورند که این میزان کفاف جبران خسارت، هزینه‌های جاری شرکت بیمه و آینده بیمه‌گذاران را نمی‌دهد، شرکت‌های بیمه بیشترین میزان سود و سود اصلی خود را از طریق سرمایه گذاری که طبق آیین نامه شورای عالی بیمه تهیه شده است به دست می‌آورند.

حال با توجه به تفاسیر بیان شده جای سوال دارد که کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر صنعت بیمه دارد؟در این رابطه مدیرعامل سابق بیمه ما بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت تاثیری بر صنعت بیمه نخواهد داشت و به طور کلی این صنعت، یک صنعت تبعی و پیرو در اقتصاد است.

محمد علیپور در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: با تقسیم صنعت بیمه به دو بخش بیمه عمر و غیرعمر می توان گفت با کاهش نرخ سود بانکی مقداری از سرمایه از بانک‌ها به سمت تولید حرکت خواهد کرد که با حرکت و رونق فعالیت‌های اقتصادی، بیمه‌های عمر در صنعت بیمه رونق خواهد گرفت.

او خاطرنشان کرد: در بحث بیمه‌های عمر نرخ مورد توافق در بیمه‌نامه‌ها عمر با نرخ سود بانکی مقایه می‌شود که در بلند مدت با توجه به چگونگی اجرای نرخ سود بانکی، بیمه‌های عمر و به طور کلی صنعت بیمه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: فرض شود که اگر نرخ سود 18 درصد تعیین شده باشد اما چند موسسه مالی و اعتباری این نرخ را رعایت نکنند در عمل نرخ سود کاهش پیدا نخواهد کرد و تاثیری بر اندوخته بیمه‌های عمر نخواهد داشت.

همچنین مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران با تاکید بر اینکه عمده سودآوری شرکت بیمه به نحوه استفاده از ذخایر بیمه‌ای در بازارهای پولی و مالی است، بیان کرد: با کاهش نرخ سود جذابیت خرید بیمه‌های عمر کاهش پیدا می‌کند.

بهروز اسدنژاد در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: اساسا در دنیا عملیات بیمه سودآوری چندانی ندارد، در صنعت بیمه شاخصی به نام ضریب ترکیبی خسارت وجود دارد که این شاخص در بهترین حالت بین 90 تا 100 درصد است به عبارت دیگر از محل عملیات بیمه‌ای در خوشبینانه ترین حالت با اعمال مدیریت ریسک و تمام هزینه‌ها یک شرکت بیمه 10 درصد سود به دست می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: عمده سودآوری شرکت‌های بیمه به نحوه استفاده از ذخایر بیمه‌ای در بازارهای پولی و مالی بازمی‌گردد و با توجه به آنکه بیمه‌های زندگی جز بیمه‌های بلند‌مدت صنعت بیمه هستند، شرکت‌هایی که سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی آن‌ها بالا باشد امکان ذخیره گیری و تجهیز آن‌ها در بازار پولی و مالی بیشتر بوده و سودهای غیرعملیاتی تاثیر بسیاری در سودآوری شرکت به همراه دارد.

او تاکید کرد: با این پیش فرض طبیعتا با کاهش نرخ سود بانکی با توجه به آیین نامه 60 شورای عالی بیمه بخشی از ذخایر که باید به صورت سپرده در بانک‌ها نگهداری شود سود کمتری برای شرکت به همراه دارد و از این جهت به شرکت‌های بیمه ضرر وارد خواهد شد.

اسدنژاد افزود: در دل بیمه‌های زندگی بحث پس انداز وجود دارد و نوع پس‌انداز در بیمه نامه برای سرمایه‌گذاری منطبق بر نرخ اعلامی بانک مرکزی بوده و کاهش آن احتمال فرار سرمایه‌گذار یا بیمه‌گذار در این بخش را به همراه دارد که در نهایت حجم فروش بیمه عمر را با کاهش روبرو خواهد کرد.

مدیر برنامه و بودجه شرکت بیمه ایران یادآور شد: در بیمه عمر پس انداز تنها سود مشتری نبوده و در طول زمان خرید بیمه نامه در قبال فوت و بیماری‌های صعب‌العلاج پوششی خواهند داشت اما به دلیل آنکه بخش جذاب بیمه‌های عمر در نگاه اول نرخ سود پس انداز است با کاهش نرخ سود بانکی احتمال بسیاری وجود دارد که جذابیت خرید بیمه‌های عمر کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید