معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با اقتصاد روز:

لزوم خروج 120 هزار کامیون در هر سال

کدخبر: ۱۰۰۱۲۰
رییس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای گفت: چاره ای نداریم جز اینکه نرخ سوخت واقعی شود. از هر زوایه نگاه کنیم بازهم به این نقطه می رسیم که مشکلات حوزه حمل ونقل بیشتر به به این امر ختم می شود که نرخ سوخت واقعی نیست.
لزوم خروج 120 هزار کامیون در هر سال

 داود کشاورزیان در گفت وگو با اقتصاد روز با اشاره به اینکه 390 هزار کامیون در ناوگان وجود دارد که عمدتا فرسوده هستند، اظهار کرد: اگر بخواهیم در نوسازی ناوگان به خصوص ناوگان باری به مصوبات دولت در برنامه پنجم برسیم و عمر متوسط ناوگان به 10 سال برسد باید  بیش از 100 هزار دستگاه کامیون های موجود در طی یک دوره دو ساله از ناوگان خارج کنیم.

او افزود: اگر این دوره دوساله به دوره 5 ساله تبدیل شود بخشی دیگری هم به این تعداد اضافه خواهد شد که در حدود 120 هزار دستگاه می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه اگر قرار است دولت اعتباری برای نوسازی ناوگان اختصاص دهد باید این اعتبار قابل توجه باشد، گفت: اگر سهم حمل ونقل از محل در آمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها اعتبار جزیی باشد شاید بتوان در حدود 2 هزار کامیون را نوسازی کرد. اما این تعداد اندک چه دردی از مشکلات ناوگان کم می کند؟

به گفته او، وقتی نرخ سوخت واقعی نیست سهم قیمت خودرو و استهلاک آن در قیمت تمام شده برای راننده سنگین است و هر ماه هزینه بالایی بر راننده تحمیل می کند.  

کشاورزیان با اشاره به مصائب رانندگان در ناوگان حمل ونقل جاده ای تصریح کرد: درحال حاضر راننده کامیون را به شکل اقساط تهیه می کند، ماهیانه باید در حدود 7 تا 8 میلیون تومان قسط آن را بدهد که رقم سنگینی است.

او افزود: حتی اگر فرض کنیم که یک راننده کامیون ماهیانه تا 10 میلیون تومان درآمد دارد، اگر تا 8 میلیون پول اقساط ماشین را در ماه بدهد با 2میلیون تومان چگونه می تواند دیگر هزینه های ماشین و خرج زندگی خود را تامین کند؟ به اعتقاد بنده عدم واقعی بودن قیمت حامل های انرژی مانع جدی برای نوسازی ناوگان است و به این سادگی نمی توان این مانع را برداشت.

به گفته رییس سازمان راهداری  و حمل ونقل جاده ای، اکنون یک کامیون با برند اروپایی در حدود 450 میلیون تومان قیمت دارد. با وام 50 میلیونی که نمی توان کامیون خرید حداقل دولت باید در حدود 300 میلیون تومان به یک راننده تسهیلات بدهد. تازه با نرخ سود 30 درصد که آن راننده توان مالی ندارد اقساط وام خود را هر ماه پرداخت کند.

کشاورزیان افزود: اگر هم به هر زحمتی این پول را تهیه و پرداخت کند دیگر از عهده تامین دیگر هزینه های ماشین و زندگی اش برنمی آید.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت:  بازهم تاکید می کنم باید از سالها پیش نرخ سوخت واقعی می شد تا امروز اینگونه مساله نوسازی ناوگان به امری پیچیده برای صنعت حمل ونقل تبدیل نشود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید