دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با اقتصاد روز

آزادسازی قیمت بلیت با ایده نرخ های شناور

کدخبر: ۱۰۰۲۴۳
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور اعتقاد دارد: صندلی های پرواز مانند میوه فاسدشدنی است اگر در زمان معین استفاده نشود از دست خواهند رفت. بنابراین باید مدیریت درآمد و تنوع نرخ ایجاد کنند تا بتوانند حداکثر تقاضاها را پاسخگو باشند.
آزادسازی قیمت بلیت با ایده نرخ های شناور

حمید غوابش در گفت وگو با اقتصاد روز درباره اینکه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی به تازگی وعده داده تا بزودی آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما اجرایی شود، اظهار کرد: صنعت هوایی در انتظار اعلام آزادسازی قیمت بلیت است چراکه آزاد سازی باعث ایجاد رقابت می‌شود.

به گفته او رقابتی شدن  سبب می شود که شرکت ها هواپیمایی به دنبال مدل های جدید کسب و کار بروند و استفاده حداکثری از زیر ساخت های صنعت هوا نوردی انجام دهند.

این فعال صنعت هوانوردی با اشاره به اینکه مدل‌های کسب‌وکار زمانی تعریف می‌شود که سرمایه‌گذار اختیار تعیین مشخصه کالا و نرخ‌گذاری بر اساس کشش بازار را داشته باشد، تصریح کرد: در غیر اینصورت اگر نرخ‌ها تکلیفی باشد سرمایه‌گذار محدود می‌شود و نمی‌تواند بر مبنای بازار رقابتی فعالیت کند.

او ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت که در زمینه کسب‌وکار در این بخش توسعه داشته باشیم؛ لذا برای توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور باید محیط کسب‌وکار ساده و تسهیل شود. یعنی در یک محیط کسب‌وکار ساده سرمایه‌گذارها و شرکت‌های هواپیمایی به فعالیت بپردازند و بر مبنای مکانیسم بازار این محیط اداره شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی معتقد است: باید قوانین و مقررات دست و پاگیر را از میان برداریم. دولت نیز از دخالت در این حوزه دست بردارد. تا زمانی که دولت نرخ‌ها را تکلیفی نگه می‌دارد نمی‌توان تنوع پروازی ایجاد کرد.

غوابش با تاکید براینکه متاسفانه این تصور اشتباه در بین عموم جامعه وجود دارد که فکر می‌کنند آزادسازی نرخ بلیت به معنای افزایش قیمت است، درحالی‌که این‌گونه نیست، گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای آنکه بتوانند حداکثر تقاضاها را پاسخ دهند ناچارند تنوع نرخ‌ها را ایجاد کنند. این تجربه در سایر کشورها انجام شده است و نتایج آن نیز برای توسعه صنعت مفید بوده است. در واقع آزادی نرخ و شبکه پروازی به تنوع کالا منجر می‌شود و قشر وسیع‌تری از مردم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

او در ادامه تاکید کرد: آزادسازی نرخ ها این امکانات را فراهم می کند که ما بیشتر از زیرساخت های هوانوردی کشور استفاده داشته باشیم. اکنون 90 درصد پروازهای کشور فقط در  10 تا 12 فرودگاه صورت می گیرد. در حالیکه بالغ بر 72 تا فرودگاه عملیاتی در کشور داریم اما تکلیفی بودن قیمت ها باعث شده تا انجام عملیات پرواز در فرودگاهها  غیراقتصادی مقرون بصرفه نباشد.

به عقیده غوابش اگر اجازه آزادسازی داده شود و شرکت ها با یکدیگر رقابت کنند نه تنها قیمت ها افزایش نمی یابد بلکه در برخی مسیرها شاهد کاهش قیمت حمل ونقل هوایی خواهیم بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید