یک کارشناس حمل ونقل ریلی:

توسعه قطار حومه ای سیاست مناسبی است به شرط آنکه بیراهه نرویم

کدخبر: ۱۰۰۵۳۵
یک کارشناس حمل ونقل ریلی گفت: اگر سیاست گذاری راه آهن بر توسعه قطارهای حومه ای است باید توجه کنیم آیا امکانات و اعتبارات مورد نیاز را داریم؟ و یا مطالعات و نیاز سنجی دقیقی در این زمینه انجام شده است تا این پروژه نیز پس از چند سال به پروژه های نیمه تمام کشور اضافه نشود و تنها هزینه سنگین برجای بگذارد.
توسعه قطار حومه ای سیاست مناسبی است به شرط آنکه بیراهه نرویم

محمدعلی پورشیرازی در گفت وگو با اقتصاد روز درباره اینکه یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در توسعه قطارهای حومه ای با هدف سوق دادن مسافران از بخش جاده ای به ریلی است، اظهار کرد: توسعه قطارهای حومه‌ای سیاست بسیار مناسبی است. در تمام دنیا این سیاست اجرایی شده است.

به گفته او به‌رغم اینکه تعداد خودروها و جمعیت در برخی کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از کشور ماست ولی ترافیک در آنجا وجود ندارد. حمل‌ونقل حومه‌ای مناسب باعث شده تا ترافیک کنترل شود و مردم سفر با ریل را در مسیرهای حومه‌ای به خودرو ترجیح دهند.

این کارشناس حمل ونقل ریلی تاکید کرد: در دنیا ترجیح مردم بر حمل و نقلی عمومی است اما متاسفانه در کشور ما به علت کیفیت پایین خدمات ریلی و نبود حمل‌ونقل حومه‌ای مناسب مردم سفر با خودرو را ترجیح می‌دهند.

پورشیرازی با اشاره به اینکه روزانه هزاران خودرو از حومه تهران وارد می‌شوند و ترافیک سنگینی به خیابان‌های این شهر تحمیل می‌کنند در نتیجه جز افزودن بر مشکلات کاری از پیش نمی‌برد. تصریح کرد: باید توجه کنیم اگر برنامه‌ریزی بر این است که قطار حومه‌ای راه‌اندازی شود آیا امکانات و اعتبارات مورد نیاز را داریم؟ مطالعات و نیاز‌سنجی دقیقی در ‌این زمینه انجام شده است تا این پروژه نیز پس از چند سال به پروژه‌های نیمه‌تمام کشور اضافه نشود و تنها هزینه سنگین برجای بگذارد.

او تاکید کرد: باید به این مسائل توجه کرد. بهتر است تمامی جوانب امر سنجیده شود. باید در مقیاس کوچک این پروژه اجرایی شود اگر نتیجه داد ادامه دهیم. وگرنه باید بسیار مراقب باشیم در این مرحله به بیراهه نرویم چرا که فرصت جبران نداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید