تکاپوی قیمت ها با آغاز فصل نقل وانتقال خانه

افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت اجاره بها

کدخبر: ۱۰۰۸۶۴
به گفته مشاوران املاک در نقاط مختلف کشور طی نیمه اول امسال نرخ اجاره بها در شهرهای بزرگ با افزایش حدود 15 درصدی و در شهرهای کوچک با افزایش کمتر از 10 درصدی مواجه خواهد بود. در حال حاضر نیز در با نزدیک شدن به پایان خردادماه قیمت ها حتی تا 25 درصد نیز به ویژه در تهران افزایش داشته است.
افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت اجاره بها

به گزارش اقتصاد نیوز، بازار اجاره‌بها کم‌کم با پایان خردادماه و آغاز تعطیلات مدارس در حال اوج‌گیری است. اگرچه هر ساله افزایش قیمت‌های رهن و اجاره دیگر به داستان تکراری برای خانه‌به‌دوشان تبدیل شده است. اما این روزها شاهدیم در همین ابتدای شروع بازار قیمت اجاره خانه به گفته مشاوران املاک تا 25 درصد افزایش یافته است و ممکن است این روند افزایشی تا نیمه تیرماه که زمان اوج بازار است ادامه یابد.

گویا امسال نیز افزایش قیمت‌ها بیشتر شامل اجاره‌بهاست تا رهن خانه. چراکه به گفته بسیاری از مشاوران املاک، امسال قیمت اجاره خانه متاثر از افزایش قیمت مصالح و دستمزدها، کاهش نرخ سود بانکی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است و اغلب مالکان میزان اجاره را بالاتر برده‌اند تا مبلغ ودیعه را افزایش دهند.

در حالی که بسیاری از مستاجران هنوز تصمیم نگرفته‌اند برای امسال آیا قرارداد اجاره خانه خود را تمدید می‌کنند یا به مکان دیگری نقل و مکان خواهند کرد و نگران این مساله هستند امسال چقدر باید از مخارج زندگی خود بکاهند تا از عهده پرداخت افزایش اجاره جدید برآیند. باز هم مسوولان امر ادعا می‌کنند که قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته است. به طوری که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که میزان افزایش نرخ اجاره‌بها از ابتدای امسال با افزایش هشت‌درصدی روبه‌رو بوده است.

از سوی دیگر احسان عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از سیر نزولی اجاره‌بها به خبرآنلاین خبر داده و گفته است: در حال حاضر شاهد کاهش قیمت در بخش مسکن هستیم. البته این نزول قیمت به روزهای اخیر بازنمی‌گردد. خوشبختانه دولت یازدهم توانست نرخ تورم را کنترل کند.

به گفته او در کنار کنترل و کاهش میزان تورم شاهد این بودیم که حجم زیادی از واحدهای خالی به دلیل اینکه خواب سرمایه بیش از این توجیه اقتصادی نداشت به بازار اجاره‌بها راه پیدا کرد. دلیل این کار هم منطقی بود چرا که نگه‌داشتن واحدهای مسکونی خالی سبب افت سرمایه می‌شد و همین امر مالکان را به سویی سوق داد که واحدهای مسکونی‌شان را به بخش اجاره وارد کنند.

اما این در حالی است شواهد بازار گویای حکایت دیگری است. چرا که به گفته مشاوران املاک در نقاط مختلف کشور طی نیمه اول امسال نرخ اجاره‌بها در شهرهای بزرگ با افزایش حدود 15‌درصدی و در شهرهای کوچک با افزایش کمتر از 10‌درصدی مواجه خواهد بود. در حال حاضر نیز در با نزدیک شدن به پایان خردادماه قیمت‌ها حتی تا 25 درصد نیز به ویژه در تهران افزایش داشته است.

افزایش قیمت اجاره‌بها در حالی است که معاملات این بازار نیز در حال گرم شدن است. بنا بر گزارش ایسنا، میزان قراردادهای اجاره در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین 57 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 11 درصد افزایش یافته است.

در پی بازگشت رونق به بازار مسکن و افزایش میزان قراردادهای منعقد شده در این بخش و همچنین آغاز فصل تابستان و داغ شدن بازار اجاره، میزان معاملات در این بخش نیز افزایش یافته و از کل معاملات مسکن اجاره‌نامه‌ها سهم 29‌درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس آمارها از 228 هزار مورد قرارداد منعقد شده در اردیبهشت‌ماه بیش از 65 هزار قرارداد مربوط به اجاره‌نامه‌ها بوده که نسبت به فروردین 59 درصد افزایش یافته است. همچنین اجاره‌نامه‌ای اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از هشت هزار مورد (معادل 11 درصد) بیشتر شده است.

انتشار این آمار در حالی است که مسوولان امر وعده داده‌اند با رونق بازار اجاره‌بها همه معاملات به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و با تورم ناگهانی در این بخش مواجه نخواهیم شد. وعده‌ای که به نظر می‌رسد تا این لحظه با توجه به شواهد بازار بعید به نظر می‌رسد محقق شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید