ناوگان هوایی ایران بازهم اسیر هواپیما چینی و روسی می شود؟

از شوق هواپیماهای امریکایی تا در خواست چینی

کدخبر: ۱۰۰۹۴۸
اگر تحریم ها از صنعت هواپیمایی ایران برداشته نشود علی رغم وعده هایی که چندی پس از توافق ژنو بر خرید هواپیماهای نو آمریکایی و اروپایی از سوی مدیران حمل ونقل هوایی کشور داده شد اما ظاهرا با اظهارات اخیر فرهاد پرورش مدیرعامل بزرگترین ایرلاین کشور مبنی بر خرید هواپیما از چین و روسیه بازگشت به عقب خواهیم داشت وآیا بازهم هواپیماهای کهنه و دسته چندم بر سلطه خود در ناوگان هوایی کشور ادامه خواهند؟
از شوق هواپیماهای امریکایی تا در خواست چینی

به گزارش اقتصاد نیوز، روز گذشته مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما در شرایطی از نیاز 100 فروند هواپیما برای ناوگان هوایی کشور خبر داد که هنوز هم موضوع ارسال قطعات یدکی برای هواپیماهایی ایران اندر خم کشمکش های تحریم های غربی گیر کرده است و مشخص نیست که وعده شکست تحریم ها برای هواپیماهایی ایران در چه زمانی قرار است شکسته شود .

در همان روزهای ابتدای پس از توافق ژنو بود که شرکتهای مطرح غربی از عزم خودبرای ارسال قطعات یدکی برای هواپیماهای ایرانی خبر دادند تا بالاخره بعد از سی و هشت هواپیماهای ایرانی روی قطعات اصلی خود را ببینند . این امر در ان زمان سر و صدای زیادی راه انداخت و موجب شد تا نور امیدی در بین ایرلاین های ایرانی روشن شود که حداقل در پس توافقات اولیه بالاخره بخش هوایی ایران نیز روی شکست تحریم ها را خواهند دید اما با وجود اعلام چندین باره ارسال قطعات از سوی شرکتهای امریکایی و اروپایی هنوز هیچ قطعه ای از سوی این شرکتها ارسال نشده است و هنوز هم هواپیماهای ایرانی با تکیه بر همان قطعات اورهال شده مهندسین ایرانی پرواز می کنند.

با این حال هنوز هم مدیران ایرلاین ها امیدوارند تا با شکست تحریم ها هواپیماهای نو غربی راهی آسمان ایران شوند اما نکته حائز اهمیت در این بین این است  فرهاد پرورش مدیرعامل هما در اظهارات به مسایلی اشاره کرده که جالب توجه است. براساس گفته پرورش گویا مدیران هوایی کشور  برای خرید هواپیماهای غربی هنوز هم گزینه های روسی را روی میز دارند و با وجود کنار گذاردن هواپیمای توپولف روسی که در ایران سابقه ذهنی خوبی ندارند همچنان به مذاکره با مدیران این ایرلاین ها ادامه می دهند و از چین نیز در سوی دیگر میز توافقات خرید هواپیما برای ایران در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی در نشست ژنو نشسته اند.

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر که در اظهاراتی بی سابقه از همکاری و تمایل مدیران ایرباس برای حضور در ایران خبر داده و گفته است: زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شوند و انجام تجارت‌ با شرکت‌هایی که در طول توافق هسته‌ای مقدماتی همکاری کرده بودند راحت‌تر شود، این شرکت هواپیمایی حداقل 100 فروند هواپیمای مسافری نیاز خواهد داشت. در نبود یک توافق جامع هسته‌ای که تحریم اقتصادی ایران را کاهش دهد، این شرکت هواپیمایی به روسیه و چین به عنوان تامین‌کنندگان جایگزین روی خواهد برد.

پیش از این شرکت‌های آمریکایی بویینگ و جنرال الکتریک اعلام کرده‌اند که به دنبال صادرات قطعات به ایران تحت توافق مقدماتی ژنو هستند که در 20 ژوییه برابر با 29 تیر ماه منقضی می‌شود. اما علی رغم انتشار این اخبار مسوولان حمل ونقل هوایی ایران اعلام کردند هنوز موفق نشدند در قالب این توافق قطعه ای خریداری و وارد کشور کنند.
از سوی دیگر نیز با وجود اما و اگرها در ورود قطعات هواپیما به کشور، سخنگوی ایرباس که پیش از این اعلام کرده بود در حال بررسی همکاری با ایران است، تایید کرد این شرکت از واشنگتن برای صدور مجوز صادرات قطعات درخواست کرده است.

ابهامات در فروش قطعات هواپیما به ایران از سوی بویینگ و ایرباس دو هواپیما ساز بزرگ جهان در حالی مطرح است که که به گفته مدیرعامل ایران ایر از هواپیماهای بدنه باریک A320 ایرباس و 800-737 بویینگ و مدل‌های پهن پیکر A330 و A350، 777 و 787 و مدل 8-747 مدل‌های هواپیماهای غربی هستند که مناسب ناوگان این شرکت خواهند بود.
بنا به اظهارات پرورش شرکت کانادایی بومباردیه و شرکت برزیلی امبرائر در تلاش برای داشتن سهمی از بازار 100 میلیارد دلاری هواپیماهای مسافری هستند. به این جهت ایران ایر می‌تواند با همه شرکت‌ها کار کند حتی اگر هواپیماهای این شرکت‌ها فورا موجود نباشند می‌توانیم به راحتی لیزینگ کنیم.
پرورش برآوردها مبنی بر اینکه ایران به حداکثر 400 فروند هواپیما نیاز خواهد داشت و استراتژی‌اش رقابت با شرکت‌های هواپیمایی منطقه خلیج فارس خواهد بود را مورد تایید قرار داد.

این اظهارات مدیرعامل ایرلاین ملی کشور در حالیست که ناوگان هوایی ایران در سالهای گذشته به علت تحریم ها به سمت خرید هواپیماهای سن بالا از کشورهایی چون چین رفته بود. نمونه بارز آن بویینگ MD از رده خارج بود که در چند دهه گذشته دیگر در آمریکا تولید نمی شود اما ایرلاین های ایرانی برای انکه جایگزینی برای توپولف روسی به گفته مسوولان وقت هوایی کشور چاره ای نداشتند تا MD های کهنه را از چین خریداری کنند.

حال اگر تحریم ها از صنعت هواپیمایی ایران برداشته نشود علی رغم وعده هایی که چندی پس از توافق ژنو بر خرید هواپیماهای نو آمریکایی و اروپایی از سوی مدیران حمل ونقل هوایی کشور داده شد اما ظاهرا با این اظهارات فرهاد پرورش مدیرعامل بزرگترین ایرلاین کشور بازگشت به عقب خواهیم داشت و بازهم هواپیماهای روسی و چینی بر سلطه خود در ناوگان هوایی کشور ادامه خواهند!.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید