زوایای مثبت ومنفی یک پیشنهاد

لزوم کنترل روانی افرایش قیمت مسکن با وام 50 درصدی

کدخبر: ۱۰۱۰۴۰
اگرچه مشاور وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن تا ۵۰ درصد قیمت تمام شده در جهت تقویت بازار رهن ثانویه کشور خبر داده است و تصویب این پیشنهاد تاثیر بسزایی در افزایش قدرت خرید مردم می گذارد، اما به زعم کارشناسان مسکن نمی توان از تبعات جانبی و اثرات آن بر بازار مسکن غافل بود چراکه ممکن است سبب افزایش قیمت ها شود.
لزوم کنترل روانی افرایش قیمت مسکن با وام 50 درصدی

به گزارش اقتصاد نیوز، در هفته گذشته عبده‌تبریزی با اعلام اینکه پیشنهاد افزایش وام مسکن تا ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده ارائه شده است و وزارت راه و شهرسازی درخواست خود را به بانک مرکزی اعلام کرده تا با هر روشی که می‌تواند بازار رهن ثانویه را توسعه دهد. حتی او گفته است با این روش میلیاردها نفر در دنیا صاحبخانه شده‌اند چراکه در تمام دنیا 80 درصد هزینه خرید مسکن وام پرداخت می‌شود بنابراین در ایران با احتساب دو تا سه میلیون تومان در 75 متر باید حدود 70 میلیون تومان پرداخت شود.

هر چند هنوز مشخص نیست بانک مرکزی با این پیشنهاد وزارت و شهرسازی موافقت می‌کند یا خیر به اعتقاد کارشناسان مسکن اجرای این طرح می‌تواند در شرایطی که بازار در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها نسبت به چند ماه قبل با افت مواجه شده‌اند تاثیر به سزایی در افزایش قدرت خرید مردم داشته باشد اما باید تبعات اجرای این طرح بر بازار مسکن را در نظر گرفت تا مانع از ایجاد جو روانی در بازار شد و اثرات منفی بر قیمت‌ها بگذارد و سبب افزایش قیمت مسکن شود.

به طوری که به گفته محمد وطن‌پور کارشناس مسکن افزایش مبلغ وام مسکن به قدرت خرید مردم کمک می‌کند اما ممکن است انتظارات فروشندگان را افزایش دهد؛ به طوری که احساس کنند با بالا رفتن قدرت خرید، می‌توانند قیمت‌هایشان را افزایش دهند؛ همان‌طور که افزایش میزان وام مسکن مطرح شد ناشی از جو روانی این قضیه، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

او با مثبت خواندن ارائه این پیشنهاد از سوی وزارت راه و شهرسازی به ایسنا گفته است که این روش برای خریداران روش مطمئنی است چرا که آنها به جای پرداخت اجاره در طول سال‌های متمادی بدون آنکه نهایتاً برایشان نتیجه مثبتی داشته باشد با پرداخت اقساط این وام، می‌دانند که بعد از سال‌ها خانه‌دار می‌شوند.

به گفته این کارشناس مسکن، اصولاً طرح‌هایی که منجر به توانمندی افراد جامعه شود بسیار مثبت است ولی این طرح‌ها معمولاً اثرات جانبی هم دارد که باید کنترل شود.

به هر شکل این طرح‌ها قبل از اجراشدن باید به صورت کامل بررسی شوند تا بتوان از تبعات جانبی آن بر بازار جلوگیری کرد. با این حال اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن است و در حال حاضر بازار در رکود به سر می‌برد بنابراین زمان مناسبی برای خریداران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید