همه به کمک مسکن کم درآمدها می آیند

کدخبر: ۱۰۱۹۴۸
تفاهم نامه تأمین مسکن اقشار کم درآمد با استفاده از توان خیرین مسکن ساز برای مدت 4 سال از سال 92 تا 96 به امضای چهار نفر از معاونان وزیر راه وشهرسازی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس هیأت مدیره انجمن خیرین مسکن ساز ایران رسید.
همه به کمک مسکن کم درآمدها می آیند

به گزارش " اقتصاد نیوز " به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، در راستای تحقق فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس حساب 100 و متعاقب آن تشکیل انجمن خیرین مسکن ساز ایران و برنامه های دولت در زمینه تأمین مسکن در قالب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با استفاده از توان و مشارکت خیرین و سازمانهای حمایتی این تفاهم نامه در سه فصل تأمین مسکن ملکی، مسکن اجاره ای یا اجاره به شرط تملیک و مسکن اجتماعی مبادله شد.

دراین تفاهم نامه هدف حمایت قانونی وزارت راه و شهرسازی از فعالیتهای خیرخواهانه انجمن خیرین مسکن ساز به عنوان یک سازمان مردم نهاد تخصصی در امر ساخت مسکن جهت تعریف و اجرای پروژه های مسکن محرومین با تایید هیئت مدیره انجمن مرکز در چارچوب قانون و اهداف پیش بینی شده در اساسنامه انجمن و حمایتهای لازم از طریق دولت و مجلس با بهره گیری از امکانات سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و درج در بودجه سالانه است.

بنابر این گزارش گروه های هدف موضوع این تفاهم نامه شامل خانواده های بی سرپرست یا بد سرپرست، خانواده های کم درآمد، زوجهای جوان واجد شرایط و دیگر گروههای احتمالی جدید که به تأیید انجمن خیرین مسکن ساز مرکز می رسد، هستند.

حمایت از مسکن ملکی

بر اساس ماده یک تفاهم نامه مذکور در خصوص مسکن ملکی باعنایت به بند 2 ذیل ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با عنوان: «حمایت از تولید و عرضه مسکن برای گروههای کم درآمد اعضاء تعاونیهای مسکن یا تحت پوشش نهادهای متولی این گروهها یا خیرین مسکن ساز یا سایر تشکلهای غیردولتی مرتبط» متناسب با پروژه های تعریف شده توسط انجمن، نسبت به تخصیص زمین، تسهیلات و سایر امکانات حمایتی، از سوی وزارت اقدامات لازم با هدف تحقق و تسهیل در اجرای پروژه های مسکن محرومین یا پروژه های نیمه کاره انجمن صورت می گیرد.

همچنین انجمن خیرین مسکن ساز ایران نیز نسبت به اخذ مجوزها و تهیه نقشه ها و اجرا مطابق ضوابط فنی و تأمین منابع مالی و واگذاری واحدها به گروه هدف و متقاضیان کم درآمد اقدام خواهد کرد.. ضمناً چنانچه پروژه نیمه کاره ای متناسب با نیاز و اهداف انجمن موجود بوده و فاقد موانع و مشکلات احتمالی باشد، با درخواست و اولویت انجمن ازطریق وزارت ره و شهرسازی برای تکمیل به انجمن واگذارخواهد شد.

مسکن اجاره ای و اجاره به شرط تملیک

بر اساس بخش دوم تفاهمنامه تأمین مسکن اقشار کم درآمد با استفاده از توان خیرین مسکن ساز در خصوص مسکن اجاره ای و اجاره به شرط تملیک آمده است: به منظور اجرایی نمودن بندهای 1 و 3 ذیل ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و اعلام آمادگی انجمن وپیش بینی سهمیه برای استانها باتوجه به سیاستهای وزارتخانه در حمایت از مستأجرین کم درآمد، امکانات لازم حمایتی از قبیل زمین و تسهیلات و سایر حمایت ها منطبق با برنامه پیشنهادی انجمن از سوی وزارت در اختیار انجمن قرار می گیرد تا پس از ساخت واحدهای مسکونی توسط خیرین نسبت به اجاره واحدها به افراد واجد شرایط با انتخاب انجمن اقدام شود.

همه اقدامات لازم برای اجاره داری از جمله انتخاب متقاضی، جمع آوری اجاره و نگهداری از ساختمان به عهده انجمن می باشد.

مسکن اجتماعی در تفاهمنامه خیرین مسکن ساز

در راستای سیاست گذاری های وزارت در قالب برنامه مسکن اجتماعی، انجمن به عنوان یک سازمان مردم نهاد تخصصی در امر تأمین مسکن محرومین از اولویت در اجرای طرح برخوردار است. در این خصوص همچنین ساماندهی موسسات خیریه و سایر سازمانها و نهادهای حمایتی و متقاضیان نیز برعهده انجمن خیرین مسکن ساز  است.

ذکر این نکته ضروری است که جزئیات برنامه‌های اجرایی دراین بخش هماهنگ با سیاستهای مسکن اجتماعی از طریق کمیته برنامه ریزی و نظارت تدوین و ابلاغ خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از خیرین مسکن ساز کمک های لازم را از طریق مراجع قانونی و دستگاه های ذیربط به عمل خواهد آورد.

بنابر این گزارش به منظور نظارت بر اجرای دقیق مفاد این تفاهم نامه و ارائه پیشنهادات تکمیلی پیش بینی نشده کمیته ای مرکب از نمایندگان معاونت مسکن و ساختمان، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز و یک نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن تشکیل می شود.

این تفاهم نامه پس از امضای رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاون وزیر و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن، معاون مسکن و ساختمان، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری و رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین مسکن ساز ایران به تأیید وزیر راه وشهرسازی رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید