دریافت کنندگان وام مسکن افزایش یافتند

سرریز وام از جام

کدخبر: ۱۰۲۳۷۲
در بهار امسال تعداد متقاضیانی که وام مسکن دریافت کرده اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 87 درصد رشد داشته است.
سرریز وام  از جام

به گزارش اقتصاد نیوز، علاوه بر برنامه‌های دولت برای بهبود بازار مسکن،‌ افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی ،‌ افزایش تسهیلات خرید مسکن در بهار امسال و در نهایت افزایش معاملات خرید و فروش در بهار امسال چند نشانه برای رونق به بازار مسکن محسوب می‌شوند.

در حالی که بازار مسکن در سال گذشته با سکوت و رکود همراه بود، با شروع سال جدید اکثر صاحب‌نظران از ایجاد رونق از تابستان 93 خبر دادند. آن‌ها بر این باورند که امسال مسکن رنگ و بوی تازه می‌گیرد و پس از یک دوره سکوت و دست و پنجه نرم کردن با رکود تورمی،‌ از اواسط تابستان امسال قیمت‌ها بهبود می‌یابد.

این در حالی است که علاوه بر نگاه دولت به مسکن، مردم و سازندگان نیز به سمت این بازار آمده‌اند و سعی دارند کمکی به بازار مسکن داشته‌ باشند.

در این راستا برخی انبوه‌سازان وعده تحویل واحدهایشان را تا پایان سال داده‌اند تا بلکه بخشی از کمبود مسکن تا حدودی جبران شود.

همچنین مرکز  آمار ایران از افزایش صدور پروانه‌های ساخت در زمستان سال گذشته خبر داده بود که این آمار ، نوید ساخت و ساز بیشتر تا 18 ماه آینده را به همراه دارد.

در کنار افزایش ساخت‌وساز، ‌افزایش تسهیلات خرید مسکن نیز از سوی بانک‌ها اعلام شده است.

در اواخر سال گذشته افزایش تسهیلات خرید مسکن تا سقف 45 میلیون تومان مطرح و مقرر شد دولت برنامه‌های خود را حول مسکن اجتماعی، حمایتی و مشارکتی اعلام کند. گرچه هریک از این برنامه‌ها هنوز اجرایی نشده و هنوز در مرحله برنامه‌ریزی است اما متقاضیان خرید خانه همچنان امیدوار به برنامه‌های دولت هستند.

افزایش متقاضیان وام‌های مسکن

همچنین طبق اعلام بانک مسکن ، در بهار امسال ۶۵هزار و ۸۰۶ فقره تسهیلات به مبلغ 1.7 هزار میلیارد تومان در قالب مشارکت مدنی، خرید، جعاله، قرض‌الحسنه و سایر عقود به متقاضیان پرداخت شده است. این میزان تسهیلات پرداخت شده در پایان خرداد ماه سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال گذشته معادل 12.5 درصد رشد داشته است.

بر این اساس بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده در این مدت مربوط به تسهیلات خرید در بخش مسکن و ساختمان با 42 درصد سهم از کل تسهیلات است. سهم 42 درصدی تسهیلات خرید مسکن از کل تسهیلات بانک مسکن نشان می‌دهد که در بهار امسال تنها 714 میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن واگذار شده است.

بر این اساس طبق گزارش بانک مسکن، در سه ماهه اول سال جاری 29 هزار و 388فقره تسهیلات فروش اقساطی خرید در بخش مسکن توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شده است که این میزان نسبت به بهار سال گذشته حدود 87 درصد رشد را نشان می‌دهد.

این در حالی است که  با احتساب هر وام حداکثر 45 میلیون تومانی برای خرید مسکن (شامل وام 35 میلیون تومانی و جعاله 10 میلیون تومانی) بانک مسکن تنها می‌توانست به حداکثر 15 هزار و 866 نفر تسهیلات خرید مسکن بدهد.

بدین ترتیب این آمارها نشان می‌دهد که بانک مسکن به تعداد بیشتر متقاضیان و به میزان کمتر از 45 میلیون تومان وام خرید مسکن در بهار امسال داده است.

این افزایش متقاضیان دریافت وام مسکن درحالی است که طبق اعلام اتحادیه املاک ، حجم معاملات خرید و فروش مسکن هم در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود هشت درصد بیشتر شده است.

این در حالی است که بنگاه‌داران و سازندگان مسکن در شهرهای بزرگ نیز از بهبود شرایط خرید و فروش نسبت به سال گذشته صحبت می‌کنند. آنها امیدوارند با افزایش ساخت‌و‌ساز در سال جاری و سال آینده قیمت مسکن تعدیل شود و افزایش عرضه موجب تعادل در قیمت مسکن شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید