افزایش قیمت باز هم به بهانه سامان آشفته بازار

سناریوی افزایش قیمت خودرو به کجا رسید؟

کدخبر: ۱۰۰۷۱۵
هر از گاهی بازار یکی از کالاهای حساس در کشور دچار خواب آلودگی و یا به اصطلاح کم رونقی و بی رونقی می شود. این گونه مواقع مسوولان و رسانه ها آنچنان به موضوع ورود پیدا می کنند تا بازار آن کالا را از بحران نجات دهند. این بار باز هم نوبت خودرو شده است.
سناریوی افزایش قیمت خودرو به کجا رسید؟

به گزارش سایت خبری «اقتصاد»، این بحران ناخوانده و خوانده گاهی در بازار طلا، سکه و ارز، گاهی در بازار مسکن، گاهی در بازار کالاهای اساسی و... ورود پیدا می‌کند و متولیان آن حوزه به خصوص را به تکاپو برای سامان دادن بازار و قیمت‌ها و خروج از رکود می‌اندازد.

از آنجایی که قیمت از یک نقش محوری در فعالیت‌های اقتصادی برخوردار است، عمده این تکاپوها در بازار با محوریت قیمت انجام می‌شود.

خودرو نیز یکی از همان کالاهایی است که هر از گاهی جنجالی شده و سر و صدایی بلند می‌کند. گاهی به بهانه کاهش تولید، گاهی به بهانه افزایش قیمت، گاهی قیمت‌گذاری و تغییر فرمول آن، و...

خودرو از آن دسته از کالاهایی است که شورای اقتصاد بر اساس مصوبه‌ای در سال 1391 آن را انحصاری اعلام کرده و به استناد همین مصوبه شورای رقابت برای سامان دادن به بازار آشفته آن ورود پیدا کرده است و این روزها اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری و در نهایت رسیدن به قیمت‌های جدید برای خودروهای داخلی نقل رسانه‌ها شده است.

این در حالی است که با توجه به جایگاه قیمت به اعتقاد بعضی از اقتصاددانان دخالت دولت در مکانیسم بازار و قیمت‌گذاری باعث اختلال در قیمت‌ها شده و به تبع آن قیمت‌ها قادر به هدایت مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نخواهد بود.

در مقابل هم، بعضی دیگر معتقد به سیاست‌های قیمت‌گذاری توسط دولت‌ها به منظور حمایت از تولیدات داخلی و نیز اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند. آنچه مسلم است قیمت‌گذاری توسط دولت منجر به ایجاد اختلال در مکانیسم قیمت‌ها در بازار شده و در نتیجه قیمت‌ها بیانگر هزینه‌های واقعی اجتماعی در شرایط رقابتی نخواهد بود.

اما در این موضوع به خصوص تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت‌ها ناموفق بوده و در نهایت شورای رقابت به‌عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو یک طرف میز مذاکره نشسته و با توافقاتی که انجام داده فرمول‌های جدید را ارائه کرده است.

اما تفاوتی که بحث تغییر قیمت خودرو این بار با دفعات قبلی داشت این بوده که طی هفته‌های قبل در حالی که تاکید مسوولان دولتی به ویژه سخنگوی دولت مبنی بر ممنوعیت افزایش قیمت خودرو بود در مقابل رئیس شورای رقابت تلویحاً از احتمال افزایش قیمت‌ها خبر داده و روز چهارشنبه نیز صراحتاً اعلام کرد که فرمول جدید قیمت‌گذاری تعیین و به‌زودی اعلام می‌شود.

در این میان چند روز پیش نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت برخلاف اظهارات سخنگوی دولت، اعلام کرد که دولت هیچ نظری در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت خودروهای داخلی ندارد.

البته رئیس شورای رقابت نیز اعلام کرده بود در جلسه‌ای با مسوولان دولت راه‌های حمایت از صنعت خودرو بررسی‌شده و پس از آن فرمول جدید قیمت‌گذاری ابلاغ خواهد شد.

اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که قیمت‌ها در بازاری خالی از مشتری، همچنان روندی صعودی دارد و شورای رقابت می‌خواهد به این آشفته‌بازار سامان دهد.

اما دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی متاثر از چند فاکتور است که فعالان بازار خودروهای داخلی اعلام می‌کنند که معاملات در این بازار در ضعیف‌ترین شکل خود قرار گرفته و رشد قیمت خودروهای داخلی ناشی از افزایش حقوق و عوارض دولتی است. آنها همچنین عقیده دارند که قیمت خودروهای داخلی در بازار از چگونگی عرضه خودرو از سوی خودروسازان تاثیر می‌پذیرد.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار از شروع سال جدید بسیار ضعیف بوده است، آنها همچنین عقیده دارند که رشد قیمت داخلی‌ها هم‌اکنون در اوج قرار دارد و بیش از این کشش افزایش ندارد.

به‌رغم اظهارات کارشناسان مبنی بر اینکه بازار خودروهای داخلی کشش افزایش قیمت ندارد اما شورای گفت‌وگو فرمول جدید قیمت‌گذاری را تعیین کرده و منتظر است تا در اولین جلسه فوق‌العاده آن را اعلام و اعمال کند.

البته احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی است که برخی افراد مرتبط با خودروسازان اعلام کرده‌اند که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارند و امیدوارند دولت با راهکارهای حمایتی زمینه تثبیت قیمت‌ها را فراهم کنند. این در حالی است که به گفته علی مددی عضو شورای رقابت قیمت‌های خودساخته خودرو و آشفته‌بازاری که برای این حوزه به وجود آمده دست‌پرورده خود خودروسازان و از طرف انحصارگران این بخش است.

به گفته او افزایش سه یا چهاردرصدی قیمت خودرو بر قیمت واقعی اعمال می‌شود نه قیمت حبابی کنونی بازار.

به گزارش سایت خبری اقتصاد، باید دید این بار بر سر آشفته‌بازار خودرو چه می‌آید و فرمول جدید قیمت‌گذاری این خواب‌آلودگی و بی‌رونقی را چگونه سامان می‌دهد.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید