جزئیات اولین جلسه شورای عالی صادرات در سال 93

پرداخت جوایز صادراتی از سر گرفته می شود

کدخبر: ۱۰۱۴۵۰
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با اعلام موافقت شورای عالی صادرات در رفع موانع صادراتی گفت: با اقدامات آتی، فرایندهای صادراتی روان تر و آسان تر می شود.
پرداخت جوایز صادراتی از سر گرفته می شود

به گزارش «اقتصاد نیوز»، ولی‌الله افخمی در باره جزییات جلسه شورای عالی صادرات با بیان این که پرداخت جوایز صادراتی یکی از موارد مطروحه در جلسه بوده است، گفت: حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مشوق صادراتی و حمایت از صادرات مصنوعات صنعتی، کالاهای دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته شده است که با نهایی شدن این طرح در هیات دولت، مشوق‌های صادراتی پرداخت می‌شود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر پرداخت جوایز صادراتی با وقفه‌ همراه بوده است.

 افخمی با اشاره مجدد به موافقت شورا در پرداخت 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی افزود: پیش‌بینی اعتبار لازم در  بودجه سال  94برای اعطای جوایز صادراتی، معادل شش درصد ارزش صادرات خدمات فنی ـ مهندسی و چهار درصد ارزش صدور مصنوعات صنعتی، مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

رفع محدودیت از صادرات کالا
وی افزود: ایجاد محدودیت در صادرات کالا برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه است و در این جلسه، رفع محدودیت از صادرات کالاهای صنعتی که ارز یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، مطرح و بررسی بیشتر این مسئله، به هیات دولت واگذار شد.

صدور ضمانت‌نامه بانکی برای صادرکنندگان
رئیس سازمان توسعه تجارت، مشکلات صدور ضمانت‌نامه بانکی برای صادرکنندگان خدمات فنی ـ مهندسی را از دیگر موارد مطروحه ذکر کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد برای تسهیل صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی و روسای بانک مرکزی، بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ملی، جلسه‌ای تشکیل و راهکارهایشان، ظرف مدت یک ماه به هیات وزیران ارائه شود.

وی همچنین مشکلات طرح خروج موقت ماشین‌آلات عمرانی جهت اجرای پروژ‌ه‌های فنی ـ مهندسی در خارج از کشور را مورد دیگر مطرح شده در این جلسه خواند که با موافقت اعضا، صدور مجوز به کمیته ماده 19 واگذار شد.

حقوق ورودی مواد اولیه کالاهای صادراتی
افخمی در ادامه گفت: در جلسه شورای عالی صادرات، تخصیص 60 میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به گمرک، برای تامین حقوق ورودی مواد اولیه به کار رفته در کالای صادراتی مورد بحث قرار گرفت و بررسی‌های بیشتر در این خصوص به معاونت راهبردی رئیس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و وزارت اقتصاد و دارایی ارجاع داده شد.

حذف فرایند اخذ گواهی استانداردبرای صدور کالا
به گفته افخمی، حذف فرایند دریافت گواهی استاندارد از کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند و صادرات بدون مانع این قبیل کالاها و افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات معادل ریالی 5/1 میلیارد دلار، از جمله پیشنهادات مورد موافقت در جلسه شورای عالی صادرات بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید