قیمت طلا به کدام جهت می رود؟

کدخبر: ۱۰۷۱۶۶
بازار طلا با در پیش بودن نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، آمار تورم منطقه یورو و همچنین تعطیلات در آمریکا شاهد نوسان بالایی در هفته جاری خواهد بود.
قیمت طلا به کدام جهت می رود؟

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که هر اونس طلا روز پنجشنبه تحت تاثیر صعود دلار به 1187 دلار کاهش یافته بود، روز جمعه بهای هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در بازار نیویورک به 1197 دلار افزایش یافت و افزایش قیمت این فلز در یک هفته گذشته را به 1.02 درصد رساند.

این فلز ارزشمند ماه گذشته 3.3 درصد نزول کرد و هفتم نوامبر به 1130 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت در چهار سال گذشته بود. این ریزش شدید قیمت باعث شد تحلیلگران و معامله‌گران پیش‌بینی کنند طلا ممکن است تا پایان سال برای نخستین بار از سال 2009 تاکنون به 1000 دلار در هر اونس سقوط کند.

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، از میان 36 شرکت کننده 23 نفر پاسخ دادند که 14 نفر آنها افزایش، شش نفر کاهش و سه نفر ثابت ماندن یا عدم تغییر قیمت‌های طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. حاضران بازار شامل معامله‌گران شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

طلا هفته گذشته شاهد معاملات پرنوسانی بود و آخر هفته را با قیمت بالاتر و همچنین سومین افزایش قیمت هفتگی پشت سرگذاشت. به گفته معامله گران، کاهش غیرمنتظره نرخ بهره در چین از قیمت این فلز زرد پشتیبانی کرد. بانک مرکزی چین نرخ وام‌دهی یک ساله را با 40 واحد کاهش، به 5.6 درصد و همچنین نرخ سپرده یک ساله را با 25 واحد کاهش، به 2.75 درصد رساند.

انتشار این خبر و همچنین آغاز برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا که در راستای تحرک بخشیدن به رشد اقتصاد ضعیف و شکننده این منطقه اجرا می‌شود، باعث شد با وجود افزایش ارزش دلار طلا صعود کند و به بالای 1200 دلار برسد.

به گفته تحلیلگران، موفقیت طلا در صعود به بالای سطح 1200 دلار برخی از سرمایه‌گذاران را به خرید طلا ترغیب کرد.

اما هفته جاری با پایان مهلت معاملات خرید و فروش طلای دسامبر بازار کامکس نیویورک در روز دوشنبه، طلا ممکن است شاهد معاملات بالایی باشد. همچنین پیش از برگزاری همه پرسی طلا در سوییس که 30 نوامبر خواهد بود هم ممکن است معاملات این فلز افزایش پیدا کند. در این همه پرسی تصمیم گرفته خواهد شد که بانک مرکزی این کشور باید میزان طلای ذخایرش را از 7.8 درصد کنونی به 20 درصد افزایش دهد یا خیر.

پس از رصد معاملات خرید و فروش بازار نیویورک در ابتدای هفته، تحلیلگران به نظاره آمار تورم منطقه یورو می نشینند که پایین باقی مانده و از طلا پشتیبانی نمی‌کند. آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم آمریکا نیز قرار است منتشر شود که تحلیلگران انتظار دارند نسبت به 3.5 درصد اعلام شده در برآورد مقدماتی تغییری نداشته باشد. همچنین آمار تولید ناخالص داخلی منطقه یورو و هند که مصرف‌کننده بزرگ طلای جهان است، مورد توجه معامله‌گران قرار خواهد گرفت.

روز پنجشنبه نیز تعطیلات شکرگذاری در آمریکاست و بازارها تعطیل خواهند بود. حجم معاملات تا روز پنجشنبه ممکن است کاهش پیدا کند اما بازارها روز جمعه طبق روال فعالیت خواهند کرد.
منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید