دعوای تعرفه ای اروپا با روس ها

کدخبر: ۱۰۷۱۸۳
اروپایی ها نظام تعرفه ترجیحی روسیه بر صادرات انرژی به اروپا را مغایر با قوانین تجارت جهانی دانسته و خواستار تغییر رفتار روسیه در این خصوص شدند.
دعوای تعرفه ای اروپا با روس ها
به گزارش اقتصادنیوز، 

اتحادیه اروپا، نظام عوارض صادرات نفتی روسیه را مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی دانست. اتحادیه اروپا به روسیه گزارش داد که نظام عوارض صادرات نفتی این کشور به دلیل تبعیض قائل شدن میان چین و اروپا به نفع خریداران چینی، ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی است. دیپلمات‌های اروپایی روز سه‌شنبه 18 اکتبر (27 آبان) با اعلام این خبر گفتند که اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه کمیته سازمان تجارت جهانی، نگرانی قدیمی خود را درباره عوارض صادرات نفتی روسی مطرح کردند.

به گفته این دیپلمات‌ها، ممکن است مساله نظام عوارض صادرات نفتی روسیه به عنوان یک چالش حقوقی در سازمان تجارت جهانی طرح شود. اتحادیه اروپا با اقدام روسیه در تعیین عوارض متفاوت برای صادرات نفت برخی از میادین نفتی خود در سیبری شرقی که تامین‌کننده نفت صادراتی از طریق خط لوله ASP به چین و سواحل اقیانوس آرام است، مخالف‌اند.

این در حالی است که مسکو می‌کوشد با افزایش صادرات نفت و گاز خود به چین و سایر کشورهای آسیایی، تلاش‌های فزاینده اتحادیه اروپا برای کاهش واردات انرژی از روسیه را جبران کند.

روسیه همچنین استدلال کرده که تفاوت نرخ عوارض صادرات نفت از میادین سیبری شرقی به دلیل کیفیت متفاوت نفت خام این میادین است، اما اتحادیه اروپا تمام نفت‌های تولیدی میادین مختلف را یک محصول می‌پندارد و از روسیه خواسته تا مالیات استخراج را با عوارض صادراتی جایگزین کند. نماینده روسیه در کمیته سازمان تجارت جهانی نیز گفت که کشورش در خصوص تعهدات خود در قبال این سازمان بسیار جدی است و همواره آماده ورود به گفت‌وگوهای سازنده است.

او همچنین خاطرنشان کرد که برخی از تعرفه‌های صادرات محصولات مختلف این کشور در سپتامبر امسال کاهش یافته است.

منبع: رویترز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید