در پی گسترش تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه اتفاق می افتد

چرخش تجاری مسکو به سمت شرق

کدخبر: ۱۰۰۱۲۵
در پی تشدید فشار تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر روسیه، ولادیمیر پوتین در نظر دارد راه را برای سرمایه گذاری شرکت های چینی در کشورش باز کند.
چرخش تجاری مسکو به سمت شرق

به گزارش «اقتصاد روز» به نقل از بلومبرگ، یک مقام رسمی روس که از محتوای مذاکرات میان مسکو و پکن مطلع بود، اما خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: این اقدام، محدودیت های غیررسمی موجود بر سر راه سرمایه گذاری چینی ها در روسیه را کاهش می دهد تا زمینه برای تحریک اقتصاد این کشور فراهم شود. دولت روسیه به دنبال آن است که پول های سرمایه گذاران دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به سمت صنایع مختلف خود از مسکن و زیرساخت ها گرفته تا منابع طبیعی- جذب کند.

به گفته این مقام رسمی، «البته چینی ها مجاز نیستند که به همه صنایع وارد شوند. مسکو دور برخی صنایع خاص را خط قرمز کشیده است؛ پروژه های تکنولوژی پیشرفته، معادن الماس، صنعت پلاتین و طلا از جمله این استثناها هستند.»

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین به دنبال آن است که جای خالی سرمایه های آمریکایی و اروپایی را با منابع چینی پر کند تا بتواند یکی از دشوارترین دوره های تاریخی جذب سرمایه به کشورش از زمان فروریختن پرده آهنین شوروی را پشت سر بگذارد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده، پوتین را متهم کرده اند که به ناآرامی های شرق اوکراین دامن می زند. به ویژه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، آمریکا و اروپا، مسکو را به گسترش تحریم ها برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد این کشور تهدید کرده اند.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته اعلام کرد که اقتصاد روسیه عملا به رکود فرو رفته است و رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی به 0.2 درصد محدود خواهد شد. البته صادرات گاز و مواد خام روسیه حتی با وجود محکومیت های بین المللی بر سر مساله اوکراین، در سطح قبلی حفظ شده و یا افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات دولتی، بزرگ ترین تولید کننده گاز جهان، در سه ماهه نخست سال 2014 دو درصد بیشتر از سال قبل به اروپا گاز صادر کرده است.

روسیه مشغول مستحکم تر کردن روابط تجاری خود با چین است؛ روابطی که شامل قراردادهای بلند مدت نفتی به ارزش صدها میلیارد دلار می شود. بر اساس آمارهای بلومبرگ، چین با بیش از 95 میلیارد دلار مبادله تجاری با روسیه در سال 2012، بزرگترین شریک تجاری این کشور بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید