دلایل کاهش نرخ رشد تجارت دنیا در سال 2013 اعلام شد

بحرانهای اقتصادی و سیاسی عوامل اصلی کاهش تجارت

کدخبر: ۱۰۰۳۰۸
به گزارش سازمان تجارت جهانی در سال 2013 میلادی حجم تجارت در دنیا با نرخ 2.1 درصد رشد کرد که در مقایسه با متوسط رشد بیست سال گذشته تجارت دردنیا رقم بسیار پایینی بود و متوسط نرخ رشد تجارت دنیا طی بیست سال گذشته برابر با 5.3 درصد بوده است .
بحرانهای اقتصادی و سیاسی عوامل اصلی کاهش تجارت

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد عوامل مختلفی زمینه را برای کاهش نرخ رشد تجارت در دنیا فراهم کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: عوامل مختلفی روی تضعیف شرایط تجاری و اقتصادی دنیا در سال 2013 میلادی موثر بودند  که از جمله این عوامل می توان به  تداوم رکود اقتصادی در کشورهای عضو منطقه یورو، نرخ بالای بیکاری در کشورهای عضو منطقه یورو (به استثنای کشور آلمان که در سالهای اخیر رشد اقتصادی و تجاری بالایی داشته است) ، عدم اطمینان در مورد زمان دقیق توقف طرح تزریق فدرال رزرو امریکا به اقتصاد و تغیر سیاست پولی این کشور  اشاره کرد.

 سومین عامل یعنی سیاستهای پولی در امریکا و توقف تزریق به اقتصاد این کشور روی سیاست بازار مالی در کشورهای در حال توسعه دنیا اثر گذاربود  و این مساله در نیمه دوم سال 2013 میلادی با اهمیت تر از دوره های دیگر بود .

فاکتور مهم دیگری هم که در این عرصه مورد توجه قرار می گیرد  ریسکهای ژیوپولتیکی است که خود به بی ثبات شدن فضای اقتصادی دنیا دامن می زند .  این ریسکها در سالهای اخیر بیشتر هم شده است .

 درگیری های داخلی و جنگهای بین منطقه ای در خاورمیانه  و آسیا و اروپای شرقی که زمینه را برای افزایش قیمت انرژی در جهان فراهم می کند مساله ای است که باید مد نظر قرار داده شود .  این خطرات ژیو پولتیکی می تواند در مسیر تجارت دنیا هم اختلال ایجاد کند و رشد را متوقف کند . اما از آنجا که زمان و مکان وقوع این بحرانها غیر قابل پیش بینی است  و تاثیر آنها را نمیتوان از قبل برآورد کرد معمولا در ارزیابی ها توجهی به این ریسکها نمی شود و به عنوان فاکتوری در مدلها وارد نمی شود  .

 

منبع:هفته نامه تجارت فردا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید