دفتر آمار اداره کار امریکا اعلام کرد

بهترین فصل 17 سال اخیر در بازار کار آمریکا

کدخبر: ۱۱۰۹۴۱
باوجود افزایش نرخ بیکاری آمریکا در ماه ژانویه به 5.7 درصد، بازار کار این کشور با استخدام 257 هزار نیروی کار جدید، روزهای پرفروغی را تجربه می‌کند که در 17 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
بهترین فصل 17 سال اخیر در بازار کار آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، با وجود آنکه نرخ بیکاری در آمریکا در ماه ژانویه به 5.7 درصد افزایش یافت، کارفرمایان این کشور 257 هزار نیروی کار جدید جذب کرده و دستمزد کارگران را نیز افزایش قابل توجهی دادند.

بنابر گزارش اداره کار آمریکا که روز گذشته از سوی فاکس‌نیوز منتشر شد، شمار استخدام نیروی کار در ماه‌های نوامبر و دسامبر 2014 میلادی فراتر از انتظارات بوده و کارفرمایان در ماه نوامبر 414 هزار موقعیت شغلی جدید به بازار تزریق کرده‌اند که این رقم طی 17 سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است. نرخ رشد اشتغال نیز در ماه دسامبر جهش قابل توجهی داشته و از 252 هزار به 329 هزار نفر افزایش یافته‌است.

این آمارها از شتاب بازار کار آمریکا به‌رغم جملات محتاطانه‌ای است که اوایل هفته گذشته به‌دنبال انتشار برخی داده‌ها توسط اداره کار آمریکا با عنوان نرخ بیکاری، اعلام شد. این اظهارات حاکی از این بود که نرخ بیکاری الزاماً نشان‌دهنده سلامت کلی اقتصاد یک کشور نیست.

«جیم کلیفتون»، رئیس مرکز افکارسنجی «گالوپ» در سخنانی که اوایل هفته گذشته ایراد کرد، اعلام نرخ بیکاری آمریکا را یک دروغ بزرگ نامید و گفت: این نرخ درباره مردمی که به شدت بیکار هستند و از جستجو برای کار باز ایستاده‌اند، صدق نمی‌کند.

نرخ بیکاری در آمریکا با توجه به وعده‌ و وعید های باراک اوباما مبنی بر بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا، رفته رفته روند کاهشی درپیش گرفت. اما در آخرین گزارش منتشر شده از سوی اداره کار آمریکا، این آمار دوباره روند افزایشی درپیش گرفت و از نرخ 5.6 درصدی در دسامبر 2014 به 5.7 درصد در ژانویه 2015 میلادی رسید. اما افزایش نرخ بیکاری در آمریکا می‌تواند یک دلیل قانع کننده داشته باشد و آن‌هم این است که شمار زیادی از آمریکایی‌ها دوباره شروع به یافتن کار کرده‌اند. با وجود اینکه همه آنها کاری پیدا نکرده‌اند ولی بازگشت آنها به بازار کار نشان از اعتماد بیشتر آنها به آینده شغلی مورد تصورشان است.

درعین حال دفتر آمار اداره کار آمریکا از این گزارش دفاع کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اداره گزارش خود را در 6 معیار مختلف منتشر می‌کند تا یک دورنمای وسیع از بیکاری و تجربه بیکاری جمعیت این کشور ارائه دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نرخ رسمی بیکاری که یکی از همین 6 معیار است یکی از به رسمیت شناخته شده‌ترین، ملموس‌ترین و قدیمی‌ترین شاخصه‌های شرایط بازار کار است زیرا این معیار مبتنی بر تعریف واقعی از بیکاری است. بنابر تعریف واقعی بیکاری، افرادی بیکار تلقی می‌شوند که شغل نداشته، قادر به انجام کار نیستند (البته این قضیه شامل حال افرادی که بیماری موقتی دارند، نمی‌شود) یا شامل افرادی می‌شود که طی چهارسال اخیر به شکل جدی دنبال یافتن کار بوده‌اند.

در گزارش اخیر اداره کار آمریکا، میانگین دستمزد ساعتی کارگران با 12 سنت افزایش در ماه دسامبر به 24 دلار و 75 سنت افزایش یافته که این بیشترین افزایش حقوق از سپتامبر 2008 میلادی محسوب می‌شود. این افزایش دستمزد منطبق با نرخ تورم است که در سال 2014 میلادی 0.7 درصد اعلام شد.

کاهش قابل توجه قیمت نفت و گاز در سال گذشته نرخ تورم آمریکا را پایین نگه‌داشت و قدرت هزینه آمریکایی‌ها را افزایش داد. با این حال، در یک اقتصاد سلامت، نرخ دستمزدها 3.5 درصد افزایش می‌یابد. قدرتمند شدن استخدام‌ها افزایش دستمزدها را به‌همراه دارد درحالیکه کارفرمایان برای کاهش تعداد نیروهای کاری خود باهم رقابت می‌کنند.

درحال حاضر طی سه ماه گذشته، میانگین دستیابی به شغل در آمریکا به 336 هزار نفر در ماه رسیده که این رقم، سه ماهه اخیر را به بهترین فصل کاری 17 سال اخیر بدل کرده‌است. این درحالی است که این رقم در سال گذشته تنها 197 هزار نفر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید