افت 20 تومانی نرخ فلز سرخ در بورس کالا

رقابت مسی در بورس و بازار آزاد

کدخبر: ۱۰۷۲۴۲
نوسان مس که این روزها تغییرات آن بیشتر مربوط به نوسان های بورس فلزات لندن است، روز گذشته را با روند منفی قیمت ها به پایان برد.
رقابت مسی در بورس و بازار آزاد
سحر نمایشی-

البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند نزولی همراه شد و کاهش بیش از 20‌تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد.

درست است که تغییر قیمت مس بیشتر با روند بازارهای جهانی در حال تغییر است، اما کاهش میانگین قیمت هفتگی این ارز نیز تاثیر زیادی بر روند منفی این معاملات داشته است، به‌طوری که میانگین هفتگی ارز با احتساب سه درصد تخفیف ملی مس در روش محاسبات در ابتدای هفته گذشته 3159 تومان بوده و در پایان هفته معاملاتی به 3156 تومان رسیده به همین دلیل تاثیر نرخ ارز بر کاهش بهای فلزات بیشتر بوده است.

از طرفی حجم عرضه‌ها و میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای مفتول شرکت صنایع ملی مس بسیار کاهش یافته بود، به‌ طوری که به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این افت تقاضا پرداخت بدیهی و مطالبات شرکت صنایع ملی مس از طریق این محصول بوده و از آنجا که حجم عظیمی مفتول وارد بازار شده به همین دلیل قیمت‌ها در بازار آزاد بیش از هزار تومان ارزان‌تر از بورس کالا به فروش می‌رسد.

به گفته این فعال آگاه حتی شنیده شده که به دلیل نیاز مالی برخی فروشندگان، مفتول 23 هزار‌تومانی را با نرخ 21 هزار تومان در هر کیلو نیز مبادله کرده‌اند. به همین دلیل حجم بالای مفتول مس موجب شده تا معامله‌گران شرایط آسان خرید از بازار آزاد را به شرایط پیچیده بورس کالا ترجیح دهند.

از طرفی نیز با توجه به نوسان شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین دورنمای ادامه این افت و خیز‌ها در قیمت‌های پایین فعلی می‌توان این شرایط را فاکتوری برای ادامه نرخ فعلی مس دانست یا از آن به‌عنوان یک اهرم برای کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی نام برد.
به این ترتیب روز یکشنبه 2 آذرماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 235 هزار تن انواع کالا بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد.

این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 30 هزار تن انواع مس کم عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 24 تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 21 هزار و 230 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 19‌تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 680 تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 21 هزار و 925 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 20‌تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3500 تن بوده است، در حالی‌ که تقاضاکنندگان خواستار 340 تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 21 هزار و 980 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 20 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید