آیا انقلابی در صنعت باتری ها در حال وقوع است؟

کدخبر: ۱۰۰۴۲۰
به تازگی استارت آپ جدیدی معرفی شده که پتانسیل تغییر صنعت باتری های خودروهای الکتریکی و حتی باتری گوشی های هوشمند را دارد.
آیا انقلابی در صنعت باتری ها در حال وقوع است؟
به گزارش اقتصاد روز به نقل از زومیت، باتری‌های امروزی تقریباً زودتر از هر قطعه دیگری در ماشین‌های الکتریکی به تاریخ انقضای خود می‌رسند و وقتی عمر مفید آنها به پایان می‌رسد، باید برای عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست اقدامات احتیاطی در مورد آنها اتخاذ شود.
اما به تازگی یک استارت‌آپ ژاپنی با نام Power Japan Plus، درصدد برآمده تا این مساله را حل کند. دست‌اندرکاران این استارت‌آپ معتقدند که فناوری آنها، دنیای فناوری باتری‌ها را دگرگون می‌کند. اگر ادعای این افراد درست باشد باتری Ryden Dual Carbon علاوه بر کاهش در هزینه‌ها، تعداد دفعات شارژ و اثرات منفی زیست‌محیطی باتری‌ها، زمان نگهداری شارژ و طول عمر باتری بیشتری نیز در اختیار دارد.
این باتری که در آن هم آند و هم کاتد از کربن ساخته شده‌اند، Dual Carbon نام گرفته است و قادر است تا انرژی مورد نیاز یک خودروی الکتریکی را برای پیمایش مسافت 500‌کیلومتری تامین کند که این میزان، قدرت شارژدهی این باتری را هم‌رده خودروی مدل S شرکت تسلا، که دارای پیشرفته‌ترین باتری است، قرار می‌دهد. با وجود تراکم انرژی مثال‌زدنی، این باتری قادر است تا 10 برابر سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم-یونی شارژ شود. این امر به تنهایی کافی است تا توجه بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی به این باتری جلب شود.
تغییرات دما در حین کار این باتری صفر است که این امر نه‌تنها این باتری را در عمل تبدیل به یک باتری ایمن در بلندمدت می‌کند، بلکه موجب می‌گردد دیگر نیازی به سیستم‌های پیچیده و گران‌قیمت خنک‌کننده باتری که فضای زیادی هم اشغال می‌کنند، نباشد. علاوه بر این، با توجه به اینکه بعد از اتمام شارژ کامل این باتری در آن اتصال کوتاه شکل نمی‌گیرد، طول عمر این باتری بیشتر شده و حتی از لحاظ تئوری این قابلیت در آن وجود دارد تا به حداکثر طول عمر اسمی خود دست یابد.
باتری Ryden Dual Carbon از کربن برای کاتد و آند با الکترولیتی شامل لیتیوم یون‌ها که هنوز ناشناس است، استفاده می‌کند. استفاده از کربن فواید خاص خود را دارد که شاید هزینه پایین، کمترین این مزایا باشد. هنوز اطلاعات زیادی در مورد ساختار شیمیایی کربن مورد استفاده در این باتری در دست نیست؛ ولی طبق اعلام PJP، از الیاف پنبه در ساخت آنها استفاده شده است. همچنین هنوز بر ما پوشیده است که چطور می‌توان از الیاف پنبه برای تولید کربن‌های مورد استفاده در آند و کاتد این باتری استفاده کرد؛ اما از هر روشی که استفاده شده باشد این قابلیت پتنت شده است. به نظر می‌رسد این باتری به سادگی قابل بازیافت نیز هست.
این باتری از هیچ یک از عناصر کمیاب در طبیعت استفاده نمی‌کند و اگرچه تقریباً به طور خاص برای خودروهای الکتریکی معرفی شده است، اما از فناوری به کار رفته در آن می‌توان در باتری وسایل کوچک‌تر از جمله گوشی‌های هوشمند نیز استفاده کرد.
اگرچه Power Japan Plus نام جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود، اما با وجود بعضی از چهره‌های درگیر این پروژه می‌توان روی این استارت‌آپ حساب ویژه‌ای باز کرد.
Kaname Takeya یکی از رهبران این پروژه، یکی از افراد مشهور این حوزه است که تجربه کار بر روی باتری خودروی مدل Prius شرکت تویوتا و مدل S شرکت تسلا را در کارنامه دارد. در مجموع این استارت‌آپ قدمی رو به جلو برای صنعت باتری‌ها محسوب می‌شود و باید منتظر ماند تا اخبار جدیدتری از آن منتشر شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید