ویژگی های جدید اندروید L

کدخبر: ۱۰۱۵۷۰
دوستداران اندروید این روزها با معرفی نسخه جدید این سیستم عامل، شاید خیلی هیجان زده نشده باشند. بعد از مدت ها گوگل در کنفرانس I/O، رایحه جدیدی از اندروید را برای ما به ارمغان آورد.
ویژگی های جدید اندروید L
این نسخه جدید که با نام L معرفی شده، سیستم نام‌گذاری معمول نسخه‌های اندروید را در هم شکسته است و تغییراتی هم در ظاهر و هم در عملکرد این سیستم عامل بوجود آورده است. علاوه بر آن تغییراتی بنیادین هم در آن ایجاد شده که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. در عین حال، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار هم به API های جدیدی( API یا Application programming interface، رابط بین سیستم عامل و نرم‌افزار است) مجهز شده‌اند که توانایی ایجاد برنامه‌هایی قدرتمند‌تر از همیشه را به آن‌ها می‌دهد.
 
قبل از این‌که جلوتر برویم، بهتر است بدانید هنوز زمان زیادی تا انتشار نهایی این سیستم عامل باقی مانده است و شاید تا آخر سال جاری میلادی زمان ببرد. آنچه که در ادامه می‌خوانید، مربوط به پیش‌نمایش این رایحه جدید اندروید است که روی گوشی گوگل نکسوس ۵ مورد آزمایش قرار گرفته‌ است. به خاطر داشته باشید، طراحی این پلتفرم و روشی که کار می‌کند، ممکن است تا زمان عرضه نهایی دستخوش تغییرات فراوانی شود. برخی از تصاویر زیر حال و هوای نسخه کیت‌کت را دارند، در حالی که ممکن است نسخه نهایی چیزی کاملا متفاوت از آب درآید. با کنار گذشتن این مسایل، اجازه دهید آن‌چه که گوکل برای ما تدارک دیده را به شما معرفی کنیم.
تغییرات کاربردی
 
تغییراتی که در اندروید L بوجود آمده، صرفا سطحی نیستند. عملکرد این نسخه هم دستخوش تغییرات مهمی شده است. یکی از اولین مواردی که توجه را جلب می‌کند، تغییر در Notification Panel یا پنل اعلانات اندروید است. با پایین کشیدن انگشتان دست روی صفحه نمایش، اعلان‌هایی که هنوز رسیدگی نشده‌اند در این پنل نمایان می‌شود اما برخلاف نسخه‌های قبلی اندروید، به ترتیب زمان نیستند. به عنوان مثال، اعلان‌های ایمیل در رتبه بالاتری نسبت اعلانی که تکمیل نصب برنامه‌ها را نشان می‌دهد، قرار می‌گیرد. در صفحه قفل، اعلان‌ها به صورت خلاصه نشان داده می‌شوند و با یک لمس روی آن‌ها، می‌توان از جزییات مطلع شد.
 
زمانی که لیست اعلان‌ها نمایش داده می‌شوند، اگر بار دیگر انگشتان خود را به پایین بکشید با صفحه تنظیمات سریع یا Quick Settings مواجه می‌شوید. از طریق آن می‌توانید Wi-Fi، بلوتوث وGPS دستگاه خود را همانند قبل، خاموش و روشن کنید. چیزی که این‌جا اضافه شده، کنترل جهت صفحه به نحوی است که اجازه قفل کردن آن در حالت پرتره و یا خودکار را به ما می‌دهد.
 
صفحه مالتی‌تسک تغییر یافته، یکی از مواردی است که ممکن است شما را عاشق خود کند یا حس تنفر را در برخی برانگیزد. برنامه‌های اخیر به صورت کارت‌هایی روی هم به نمایش در‌می‌آیند و شما با حرکت دادن صفحه به سمت بالا و پایین روی آن‌ها حرکت می‌کنید. از یک طرف، طراحی جدید بسیار زیبا به نظر می‌رسد ولی در طرف دیگر راه حل قدیمی‌تر، برنامه‌های بیشتری را در یک صفحه به شما نمایش می‌دهد. در طرح جدید، همزمان تنها ۳ برنامه نمایش داده می‌شوند، در حالی که رابط قدیمی‌تر بیش‌تر اوقات، تمامی برنامه‌های اخیر شما را یک‌جا نمایش می‌داد. در هر صورت، این تغییر جدید به شکل جدی آزار‌دهنده نبود و ممکن است تا انتشار نسخه نهایی دچار تغییراتی هم بشود.
 
زمانی که منوی تنظیمات را بررسی می‌کردیم به حالت جدیدی به نام مزاحم نشوید، برخوردیم. زمانی که این گزینه فعال می‌شود، می‌تواند جلوی هرچیزی که شما برایش تعیین می‌کنید را بگیرد. از تماس‌های تلفنی گرفته تا پیامک‌ها و یا هردو. می‌توانید به تماس‌هاس ستاره‌دار خود، اجازه تماس دهید. حالت مزاحم نشوید می‌تواند به طور دستی و یا زمان‌بندی شده فعال شود.
 
گوگل حالت حفظ باتری جدیدی را هم در اندروید L تعبیه کرده است. این حالت با کم کردن نور صفحه نمایش، محدود کردن ارتباط مخابراتی و کاهش کارایی دستگاه، مصرف باتری را کاهش می‌دهد. این حالت را می‌توان به شکل دستی و یا به صورت خودکار، زمانی که ذخیره باتری از حد مشخصی کمتر می‌شود، فعال کرد.
 
برای این‌که اندروید جدید مورد توجه سازمان‌ها هم قرار بگیرد، گوگل ویژگی‌های جداسازی اطلاعات را هم برای L‌ درنظر گرفته است. به زبان ساده، یک گوشی اندروید قادر خواهد بود، بدون این‌که اطلاعات شخصی را در دسترس قرار دهد و یا امنیت شما را به خطر بیندازد، برنامه‌های اداری را در کنار برنامه‌های شخصی شما اجرا کند. از تغییرات جزیی دیگر، می‌توان به قرارگرفتن میان‌بر دفترچه تلفن در صفحه قفل که در قسمت پایین و سمت چپ قرار دارد و اضافه کردن گزینه جستجو در منوی تنظیمات که به شما اجازه می‌دهد، تقریبا هرچیزی که در گوشی شما وجود دارد، پیدا کنید. یک ویژگی جالب دیگر این‌که، زمانی که شخصی با شما تماس می‌گیرد، اعلان آن بالای صفحه نمایش قرار می‌گیرد و برنامه‌های باز شما را به حالت تعلیق در نمی‌آورد.
 
تغییراتی بنیادین
 
مواردی که تا به حال ذکر شد، بیش‌تر مربوط به ویژگی‌هایی بود که قابل دیدن و لمس کردن بود. ویژگی‌های زیربنایی مهمی هم در این نسخه جدید اندروید ارایه شده که اگر بخواهیم همه آن‌ها را باز کنیم، زمان زیادی به طول می‌انجامد. پس به خلاصه‌ای از آن بسنده می‌کنیم.
 
پروژه ولتا، نامی است که گوگل به ابزار‌ها و APIهای جدیدی که به برنامه‌ها اجازه بازدهی بیش‌تر، با کاهش مصرف باتری را می‌دهند، نسبت می‌دهد. به عنوان مثال یکی از این APIها به برنامه‌نویس اجاره می‌دهد، میزان مصرف انرژی را زمانی که برنامه در پس‌زمینه فعال است، کنترل کند.
 
از تغییرات دیگر در L که اجازه کارایی بیش‌تر را می‌دهد، پشتیبانی از معماری ۶۴ بیتی است. نرم‌افزار‌های جاوا به شکل فوری روی این نوع معماری اجرا می‌شوند. به علاوه این معماری، اجازه استفاده از حافظه رم بالای ۴ گیگابایت را برای دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند.
 
توسعه‌دهندگان بازی‌ها هم می‌توانند، از پشتیبانی OpenGL ES 3.1 بهره ببرند که اجازه استفاده از سایه‌زن‌ها و تکسچرهای جدیدتری را می‌دهد تا بازی‌های آن‌ها از نظر گرافیکی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید