وزیر ارتباطات خبر داد

اجرایی شدن موتور جست وجوی بومی در شبکه ملی اطلاعات

کدخبر: ۱۰۷۴۵۶
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، در حاشیه جلسه شورای فنی این وزارتخانه گفت: شورای راهبری موتور جست وجوی بومی با هدف عملیاتی سازی در شبکه ملی اطلاعات، در وزارت ارتباطات اجرایی می شود.
اجرایی شدن موتور جست وجوی بومی در شبکه ملی اطلاعات

به گزارش «اقتصادنیوز» محمود واعظی با بیان این مطلب گفت: این شورا متشکل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، و سه عضو به نمایندگی بخش خصوصی و نمایشگاهی است.
 
او به وظایف شورای راهبری موتور جست‌وجوی بومی، اشاره کرد و گفت: انسجام و جهت دهی، هدایت و راهبری پروژه‌های موتورجست‌وجوی بومی برای شبکه ملی اطلاعات با پشتیبانی کامل از خط و زبان فارسی، خدمات جست‌وجوی دولت الکترونیک و درگاه مجتمع‌سازی خدمات فناوری اطلاعات از جمله این وظایف است.

واعظی اظهار کرد: طرح موتور جست‌وجوی بومی که به عنوان درگاه مجازی استفاده از خدمات در شبکه ملی اطلاعات است با هدف استقلال در فضای سایبری و ارائه خدمات مناسب با فرهنگ و نیازهای کاربران فارسی زبان در نظر گرفته  شده است.

 وزیر ارتباطات گفت: تمرکز این طرح بر ارائه خدمات متکی بر اطلاعات محلی و منابع اطلاعاتی بومی است که از جمله این موارد می‌توان به ارائه سرویس جست‌وجو بر روی منابع اطلاعاتی مورد استفاده در خدمات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، بانک داری الکترونیک و آموزش الکترونیک اشاره کرد.

او ادامه داد: در این راستا طی چند سال اخیر در سازمان فناوری اطلاعات ایران فعالیت‌هایی در حوزه‌های توسعه خدمات موتور جست‌وجو، دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی صورت گرفته است.

 واعظی به برخی از مهم‌ترین خدمات موتور جست‌وجوی بومی اشاره کرد و گفت: توسعه پایلوت موتور جست‌وجوی فارسی سامانه و خدمت ترجمه ماشینی، سامانه پرسش و پاسخ قرآنی، توسعه  شبکه واژگانی عمومی زبان فارسی (WORD NET)، مجموعه داده محک استاندارد برای بازیابی اطلاعات در زبان فارسی ، ابزارهای پردازش زبان فارسی نظیر خطا‌یاب و ریشه‌یاب از جمله این خدمات است.

او تصریح کرد به منظور ارزیابی دقیق و مستمر سامانه‌های توسعه داده شده ابزارهای پایش و رصد این خدمات نیز توسعه یافته است.

وزیر ارتباطات از معاون برنامه‌ریزی  ونظارت راهبردی وزارت خواست با توجه به اهمیت پروژه به اولویت دادن اعتبار برای آن اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید