استفاده از کیوسک تلفن برای وای‌فای شهری

کدخبر: ۱۰۹۳۲۴
طرحی قرار است به زودی امکان اجرایی بیابد که به وسیله آن تلفن‌های همگانی سراسر کشور امکان اتصال کاربران را به اینترنت مهیا کند.
استفاده از کیوسک تلفن برای وای‌فای شهری
به گزارش «اقتصادنیوز»  به نقل از «دنیای‌اقتصاد» گفته می‌شود این طرحی است در راستای به کارگیری مجدد باجه‌هایی که تاریخ مصرف شان رو به پایان است، چراکه با گسترش روز افزون استفاده از تلفن همراه دیگر کمتر کسی برای تماس‌های خود نیاز به تلفن همگانی پیدا می‌کند، اما درحالی‌که سخنگوی شرکت مخابرات ایران از احتمال استفاده از کیوسک‌های تلفن عمومی برای وای فای خبر داده، محمدرضا خادمی، یک کارشناس مسائل‌ آی‌تی می‌گوید که در شرایط تجمیع پروانه اپراتورها، صدور پروانه‌ای جدید دور از ذهن است.

به گفته او، اما توسعه اینترنت در کشور به خودی خود امری موثر برای خدمات‌رسانی به مردم است. به گزارش «ایسنا» اما داود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران تاکید می‌کند که استفاده از تلفن‌های همگانی در حال حاضر در کشور به حداقل رسیده و بر همین اساس طی سال‌های گذشته هر سال تعدادی از این کیوسک‌ها از سطح شهرها جمع‌آوری شده است، اما درنهایت شرکت مخابرات ایران در این خصوص به این نتیجه‌گیری رسیده که این کیوسک‌ها حفظ شوند و در نهایت در کاربری آنها تغییراتی ایجاد شود.

از این سو اما محمود‌رضا خادمی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است که این طرح مثل همه طرح‌های دیگر نیاز به لایسنس و آماده‌سازی ویژه دارد، چراکه پیش از این قرار بود این پروانه به اپراتورها داده شود که بتوانند امکان راه‌اندازی این سرویس را داشته باشند.» حالا باید دید این سرویس بر‌اساس چه پروانه‌ای قرار است قابلیت اجرایی بیابد.

پیش از این مقرر بود که بخش خصوصی برای ارائه سرویس‌های اینترنتی توسط وای‌فای شهری با سازو کارهایی که سازمان تنظیم و مقررات تعیین می‌کند بتوانند اقدام کنند، اما از زمانی که قرار شد پروانه‌های حوزه‌های تدوین جمع‌آوری شوند، صدور پروانه‌های جدید مسکوت ماند و متعاقب آن راه‌اندازی وای‌فای شهری هم منتظر ارائه پروانه ماند.» به گفته او این طرح درحالی عنوان می‌شود که هنوز از وضعیت تجمیع پروانه‌ها اطلاعات مشخصی در دست نیست و اگر قرار است مخابرات یا هر اپراتور دیگری دست به اجرای این طرح بزند باید دید با چه پروانه‌ای قرار است این کار انجام شود، چراکه این نوع از طرح‌ها در حوزه کاری ISP و ICP هاست و به نظر نمی‌رسد در زمانی که قرار است کار تجمیع پروانه‌ها صورت بگیرد پروانه جدیدی صادر شود یا از دل پروانه‌ها این طرح جدید شکل بگیرد. از سوی دیگر این کارشناس توسعه دسترسی به اینترنت را در فضای خارج از ساختمان و در مکان‌های عمومی را راه مفیدی برای دسترسی کاربران به اینترنت عنوان می‌کند «خارج از بحث چگونگی امکان صدور پروانه در این خصوص این طرحی است که به نظر می‌رسد برای عموم مردم مفید و موثر باشد، چراکه ممکن است هر استفاده‌کننده‌ای از تلفن همراه به اینترنت دسترسی نداشته باشد یا مناطقی وجود دارند که پوشش دهی مناسبی در آنها صورت نمی‌گیرد، بنابراین از این طریق هر یوزر می‌تواند با رجیستر شدن در این سرویس‌ها با ایجاد قابلیت‌های پرداخت حق سرویس بتواند از اینترنت استفاده کند و این کار در جهت توسعه اینترنت در کشور کار موثری است. 
 
راهی برای توجیه اقتصادی کیوسک‌های تلفن
سخنگوی مخابرات به «ایسنا» اعلام می‌کند که روند توسعه کیوسک‌های تلفن عمومی کم شده اما تعداد آنها طی یک سال گذشته کاهشی پیدا نکرده است و براساس کاربری‌های جدیدی که قرار است برای آنها تعریف شود سیاست فعلی مخابرات حفظ این کیوسک‌ها محسوب می‌شود. زارعیان می‌گوید: یکی از کاربری‌هایی که احتمال دارد در آینده برای این کیوسک‌ها مورد توجه قرار گیرد استفاده از کیوسک‌های تلفن عمومی برای توسعه وای‌فای شهری خواهد بود.

پیش از این طی سال‌های اخیر و با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفن‌های همگانی میزان به صرفه بودن آنها جای طرح پرسش‌هایی مبنی بر توجیه اقتصادی این کیوسک‌ها بر‌جا گذاشته است. البته گفته می‌شود طبق مقررات موجود شرکت مخابرات ایران مکلف است برخی خدمات را نیز در کنار کارهای روزمره و اقتصادی خود مورد توجه قرار دهد که خدمت رسانی از طریق تلفن‌های عمومی و همگانی یکی از این موارد به شمار می‌رود.

با این حال طبق اظهارات مدیران مخابراتی این‌گونه به نظر می‌رسد که در حال حاضر هزینه‌های مربوط به این کیوسک‌ها اگر بیشتر از درآمد آنها نباشد کمتر هم نیست و شاید به همین دلیل است که موجب شده کشورهای مختلف ایده‌های متنوعی در این زمینه به کار گرفته و تلاش کنند کیوسک‌هایی با شکل و شمایل جدید و خلاقانه وارد شهرها کنند تا شاید از این طریق علاوه بر ایجاد تغییر در ظاهر شهر مردم را هم به استفاده بیشتر از این دستگاه‌ها ترغیب کنند. در ایران بنا بر آخرین آمارهای ارائه شده، هر تلفن عمومی به‌طور میانگین ماهانه 33 هزار تومان درآمد و 30 هزار تومان هزینه دارد.

پیشتر رضا خلیلی با اعلام این مطلب گفته بود: تلفن‌های همگانی و میزان گستردگی آنها در شهر تهران طی سال‌های گذشته با نوعی روند کاهش مواجه بوده که البته این مساله امری عادی و طبیعی تلقی می‌شود و در دنیا هم روند به همین گونه است چراکه با روی کار آمدن تلفن همراه و گسترش ضریب نفوذ آن دیگر تمایل چندانی برای استفاده از تلفن‌های عمومی باقی نمی‌ماند. 
 
بالاتر از استاندارد جهانی
معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران با بیان اینکه با وجود کاهشی که در تعداد تلفن‌های عمومی صورت گرفته، همچنان تهران از نظر تعداد تلفن‌های عمومی ضریب نفوذی بالاتر از حد استاندارد جهان دارد، گفت: اکنون استاندارد جهانی در این زمینه یک تلفن به ازای هر 1000 نفر است که این آمار در ایران حدود 3.5 است. همچنین در این زمینه اعلام شده بود که در حال حاضر در استان تهران 36 هزار و 500 دستگاه تلفن عمومی وجود دارد که این رقم طی سال‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا نکرده و در نهایت سالانه حدود 10 درصد کاهش داشته است. 

معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران در پاسخ به این سوال که در این میان کیوسک‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری شده به چه سرنوشتی دچار شده‌اند، توضیح داد: ما برای تامین تلفن‌های عمومی در سطح شهر با دو شرکت پیمانکار قرار‌داد داشتیم؛ درواقع از میان 36 هزار تلفنی که در سطح تهران وجود دارد، 25 هزار دستگاه از آن در مالکیت مخابرات بود و 11 هزار تلفن را پیمانکاران و به‌طور مشارکتی تامین کرده بودند.

مدتی پیش یکی از این پیمانکاران حذف شد و به این ترتیب برخی از این تلفن‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شد. خلیلی در ارتباط با تلاش‌هایی که در کشورهای مختلف دنیا در زمینه گسترش استفاده از تلفن‌های عمومی صورت می‌گیرد اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در ارتباط با تلفن‌های همگانی مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث سوددهی آنها است اکنون از همان تعداد تلفنی که در سطح شهر تهران قرار گرفته طبق آمار روزانه تنها 20 دقیقه استفاده می‌شود که این آمار، آمار میانگین است و برخی از این دستگاه‌ها حتی برای چند روز یک بار هم استفاده نمی‌شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید