یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد:

شاخص بورس از نیمه دوم امسال صعودی می شود

کدخبر: ۱۰۱۴۴۸
مدیر مشاوره سرمایه گذاری گفت: بازار سرمایه در حالت انتظار قرار دارد و سرمایه گذاران بعد از روشن شدن نتیجه مذاکرات هسته ای، دوباره فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. طبق پیش بینی وی، روند صعودی بازار از نیمه دوم سال آغاز می شود.
شاخص بورس از نیمه دوم امسال صعودی می شود

به گزارش اقتصاد نیوز، بیرجانیان مدیر مشاوره سرمایه‌گذاری یک کارگزاری درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: علاوه بر موضوع قابل اهمیت مذاکرات هسته‌ای، برخی از ابهامات در شرکت‌ها منجر به رکود در بازار شده است.

وی در این باره توضیح داد: پتروشیمی‌ها علاوه بر افزایش قیمت خوراک با کاهش قیمت محصولات صادراتی مانند متانول و اوره در بازارهای جهانی مواجه شده‌اند، بنابراین انتظار رشد سنوات گذشته در پی این اتفاقات کمتر شده است البته با حذف تحریم‌ها و افزایش تولید ، رشد سود شرکت‌های پتروشیمی دور از ذهن نیست که آن هم به نتیجه مذاکرات هسته‌ای برمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با سنا درباره مشکلات شرکت‌های پالایشی گفت: شرکت‌های پالایشی نیز  به دلیل برخوردی که شرکت پالایش نفت با این شرکت‌ها می‌کند همراه باابهام روبرو هستند. به عنوان نمونه هنوز شرکت پالایش اصفهان و بندرعباس صورت مالی دوره 9 ماهه را به سازمان بورس ارائه نکرده اند، علاوه بر این موضوع شرکت‌های پالایشی در ادوار گذشته موجودی با نرخ ارز مرجع 1226 داشتند که سال بعد به نرخ ارز مبادله‌ای تبدیل شد و از این تغییر سود خوبی کسب کردند که حالا این تفاوت نرخ بودجه‌ای برای امسال و سال‌های بعد دیده نمی‌شود.

بیرجانیان به موضع تغییر تعرفه‌ها و عوارض شرکت‌های سنگ آهنی اشاره کرد و در ادامه افزود: مسأله اصلی فقط ابهام مقررات نیست. با تغییر دولت و مدیران معمولاً بازار تا پیدا کردن شرایط با ثبات وارد فاز رکود می‌شود و این موضوع مختص به این دوره از ریاست جمهوری نیست بلکه مشابه همین ایام در  دوران انتخابات هفتم و نهم نیز رخ داده و یکی دو سالی طول کشید که بازار خودش را پیدا کند.

وی ادامه داد: انتخابات سال گذشته با توجه به انتظاراتی که در بازار ایجاد کرد باعث رشد سریع شاخص‌ها شد و به قولی بخش عمده‌ای از خبرهای خوش و مؤثر در بازار پیشخور شد و حالا بخشی از این رشدها در حال اصلاح هستند و از این بابت شاهد عقب‌نشینی شاخص‌ها و قیمت‌ها هستیم.

بریجانیان درباره حرکات کند شرکت‌های حقوقی در ماه‌های گذشته در بازار سرمایه گفت: شرکت‌های حقوقی با توجه به مجموع عوامل مذکور در این بازار حرکت نمی‌کنند. اما حقیقی‌ها در همین دوران با خریدهایشان روی بازار اثر گذار بودند اما عدم حرکت حقوقی‌ها باعث خروج این بخش از حقیقی‌ها نیز شده است.

مدیر  مشاوره سرمایه‌گذاری کارگزاری نهایت‌نگر خاطرنشان کرد: چنانچه این ابهامات رفع شود بازار به مسیر خود برمی‌گردد و از حالت رکود خارج می‌شود اما این اتفاق زمان‌بر است و سهامداران باید صبوری کنند.

وی اظهار کرد: با رفع ابهامات و روشن شدن رابطه ایران با دنیا راه سرمایه‌گذاری خارجی و از آن مهمتر سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور باز می‌شود و فرصت‌های خوبی برای کشور ایجاد خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت سعی می‌کند برای کنترل تورم، از افزایش قیمت محصولات جلوگیری کند اما در ماه‌های آینده این اجازه را می‌دهد که نرخ محصولات نیز افزایش پیدا کند و این مشکل نیز قطعاً در آینده نزدیک حل می‌شود.

بریجانیان پیش‌بینی کرد با توجه به برنامه‌های اقتصادی دولت، روند صعودی بازار از نیمه دوم سال آغاز شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید